ایران سردمدار علم رباتیک در منطقه

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

امروز کشور ایران موفق به کسب رتبه‌های بسیار خوب در علم روبوکاپ شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، دومین دوره از مسابقات روبوکاپ آزاد در کشور ایران برگزار شد مسابقه‌ای که برای پیشرفت علم رباتیک کشور هرساله برگزار می‌شود و کشور ایران و دانشگاه آزاد توانسته‌ است در این مسابقات به مقام‌های خوبی دست پیدا کند.

چند سالی است که دانشگاه آزاد قزوین در حوزه روبوکاپ فعال شده است و دانشجویانی بسیار خوب و ربات‌هایی با کارایی بسیار بالا را روانه بازار کرده است.

از 13 سال پیش که علم روبوکاپ در ایران آ‌غاز شد؛ سال به سال و پله رشد کردیم و اکنون در جایی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم بگوییم در منطقه هیچ رقیبی برایمان وجود ندارد.

شاید در سال‌های ابتدایی شروع روبوکاپ تعداد دستاوردهای دانشجویی و دانش آموزی بسیار کم بود اما رفته رفته به قدری در این علم رشد کردیم که می‌توان امروز بگوییم یکی از بهترین تیم‌های روبوکاپی جهان متعلق به کشور ایران است.

ساخت ربات‌های مختلفی که در گذشته وجود نداشت و یا برای خرید آنها مجبور بودیم از سایر کشورهای جهان کمک بگیریم امروز در کشور وجود ندارد و به دست توانمند جوانان ساخته می‌شود.

ربات‌های جدید ایرانی رونمایی شدند

در حاشیه دومین دوره از مسابقات روبوکاپ آزاد دستاوردهای جدید رباتیکی این دانشگاه در حوزه اطفای حریق، جابجایی اجسام از نوار نقاله و بسته بندی، جابجایی افراد ناتوان در استخر آب، خودروی برقی دونفره و بسیاری از ربات‌های دیگر رونمایی شدند.

خوب می دانیم که اگر به دنبال رشد هستیم باید به سراغ فناوری و پژوهش برویم و نگاهمان را از مباحث نظری و مدرک گرایی به سمت فناوری‌های نو برگردانیم.

با حضور و بروز رشته رباتیک مرزهای فناروی کشور جابجا شدند و همه ما می‌دانیم که آینده جهان را همین ربات‌ها تشکیل می‌دهند و جایگزین نیروی انسانی خواهند شد و اگر کشور به دنبال پیشرفت است و نمی‌خواهد از سایر دولت‌های جهان عقب بماند باید در حوزه روبوکاپ قوی شود و بسترهای مناسب را فراهم کند.

هرچند که امروز ایران یکه تاز عرصه ربوکاپ در منطقه است و در میان کشورهای جهان سری در سرها دارد اما وجود برخی مشکلات حاشیه‌ای زمینه ساز دردسرهای بسیاری برای دانشجویان شده است.

مشکلات حاشیه‌ای که سد راه ربات سازان شده است

یکی از این دانشجویان که موفق به ساخت اولین ربات آتش نشان در کشور است در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره محصول خود و همچنین کارآیی آن اظهارکرد: ما موفق به ساخت اولین ربات آتش نشان در کشور شده‌ایم که تا گذشته وجود نداشت این ربات در شرایط سخت وارد عمل می‌شود و می‌تواند همانند یک نیروی آتش نشان خبره کارها را پیش ببرد.

وی ادامه داد: اما وجود تحریم‌ها سبب شده است که در ساخت این ربات به مشکل بخوریم زیرا موتور اولیه آن از سایر کشورهای جهان تأمین می‌شود و وجود تحریم‌ها ما را در تهیه موتور دچار مشکل می‌کند.

همچنین یکی دیگر از دانشجویانی که موفق به ساخت رباتی بسیار قوی با هوش مصنوعی شده است درباره همین مشکلات حاشیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: رباتی را ساخته‌ایم که صفر تا صد آن تولید داخل است در صورتی که ربات سایر کشورهای آسیایی که اکنون در این مسابقه قرار دارند به صورت مونتاژ است؛ اگرچه حمایت‌ها کامل است اما برخی مشکلات سد راهمان شده است.

نمایشگاه‌های بین المللی روبوکاپ توانسته‌اند رشد ایران را به خوبی نشان دهند و دستاوردها و محصولاتی که هر ساله در این نمایشگاه‌ها ارائه می‌شوند نه تنها می توانند آ‌ینده کشور را تضمین کنند بلکه راه روشن جوانان دانشجو هم هستند.

راه هموار پیشرف در گرو بهره مندی از ربات‌ها

امروز دانشگاه آزاد قدم در راهی گذاشته است که به کمک آن می‌تواند آینده کشور را تحول ببخشد و راه پیشرفت را هموار کند افتتاح دومین نمایشگاه روبوکاپ آسیا و اقیانسویه در روز دانشجو آن هم در کشور ایران نشان از آن است که دانشجویان ما و دانشگاه‌هایمان چه میزان پیشرفتی داشته‌اند و چه افق‌های روشنی را پیش روی خود می‌بینند و به طور قطع با افزایش دامنه حمایتی می‌توان در آینده نزدیک خود را یکی از پرچمداران اصلی علم روبوکاپ در جهان دید.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

17 اذر 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0