اهمیت بررسی جو اخلاقی

جو اخلاقی در سال های اخیر توجهات نظری زیادی را به خود جلب کرده است. این توجه بیشتر ماهیت راهبردی برای حل مسائل و معضلات غیر اخلاقی داشته که طی سال های اخیر تمامی جوامع بشر را به صورت کم بیش تهدید کرده است. نظریه پردازان جو اخلاقی مولفه های وابسته به آن این پدیده را مشتمل بر ادراکات گسترده از اعمال و رویه های سازمانی که داری محتوایی اخلاقی هستند، می دانند. طی یک سنخ شناسی دو  بعدی:

– سنخ اول مبتنی بر ملاک های اخلاقی تصمیم محور، بر پایه سطوح رشد اخلاقی در سه تمایل بنیادین: خود گرایی، نیکخواهی و اصول گرایی.

– سنخ دوم ملاک هایی مکان تحلیل، در سه تمایل بنیادین یعنی: تمرکز بر جایگاه فردی، جایگاه محلی (سازمانی) و جایگاه جهانی محوریت اصلی را دارند.از ترکیب شبکه ای (ماتریسی) ملاک های اخلاقی تصمیم محور، با ملاک های مکان تحلیل، 9 جو اخلاقی در سازمان (کارآیی، منفعت سازمان، نفع شخصی، مسئولیت اجتماعی، نفع تیمی، گرایش های دوستانه، قوانین اخلاقی حرفه ای، رویه ها و قوائد سازمانی و اخلاقی و اخلاق شخصی)، پدید می آید که در یک تلخیص به پنج گرایش مسلط موسوم به گرایش های: ابزاری، مراقبت، استقلال، قواعد، و قوانین منجر می شود. بر پایه گسترش های کنونی با ادغام سازی قوائد و قوانین در قالب یک گرایش، پدیده ای موسوم به خدمت در پژوهش های به نسبت جدیدتر در عرصه ابعاد مطرح در جو اخلاقی سازمان به ابعاد یا موئلفه های قبلی افزوده شده است.

– در گرایش های ابزاری، منفعت گرایی فردی،

– در مراقبت، برقراری روابط دوستانه، تمایل به نفع تیمی، کارآیی گروهی و مسئولیت پذیری اجتماعی.

– در استقلال، تمایل به اصول اخلاقی (صحیح و غلط )شخصی.

– در قوانین، رویه ها و قواعد و حرفه ای ودر خدمت، تمایل انسانی در خدمت  رسانی به دیگران، تمایلات انسانی در خدمت رسانی به دیگران محوریت دارند اما جو اخلاقی سازمان که بخشی مسلط واثر گذار در عرصه فرهنگ و جو سازمانی محسوب می شود.در طول ده سال گذشته، رسوایی های کسب و کار ( قصور در رفتار اخلاقی شرکت ها) آگاهی بیشتری در مورد اهمیت جو کار اخلاقی به وجود آورده است. ایجاد کردن یک فضای کار اخلاقی برای همه ی سازمان ها و انواع کارمندان با اهمیت است. به علاوه، موفقیت بلند مدت یک سازمان در رابطه با مشتری (ارباب رجوع) معمولا بر پایه اخلاقی مشتری ها(ارباب رجوع) از یک شرکت است. دانشمندان بر اهمیت مطالعه جو کار اخلاقی مدار یک سازمان تاکید دارند زیرا این موضوع در تحت تاثیر قرار دادن نگرش ها و رفتار کارمندان و درآمد های سازمانی اهمیت دارد.لزوم بررسي آن در جوامع، اوضاع كاري، سازمان ها و فرهنگ هاي مختلف مي تواند نتايج ارزشمندي را فراهم آورد. بررسي هاي متعدد از جنبه هاي مختلف و با ابزارهاي متعدد ميتواند جو اخلاقي را از ابعاد مختلف نشان دهد. از طرفي با توجه به اينكه جو اخلاقي با عوامل بسياري از جمله عملكرد، بهره وري و اثربخشي، سبك رهبري، كاهش جابه جايي، رضايت شغلي و تعهد سازماني مرتبط است و جو سازماني نامطلوب مي تواند بخش عظيمي از سرمايه سازمان و تلاش هاي شايسته كاركنان را جهت دست يابي به سطح بهره وري سازماني ضايع كند. بنابراين شناخت جو اخلاقي حاكم بر سازمان و تلاش براي بهبود آن در محيطي با شرايط خاص خود يعني حوزه ي سلامت كه از مهم ترين تفاوت هاي آن با ساير سازمان ها، مشتريان خاص آن است، اهميت ويژه اي دارد . با وجود این که یک سازمان از محیط های متعددی تشکیل شده است جو کار اخلاقی به علت تاثیرگذاری روی رفتار اخلاقی کارمندان دارای اهمیت است.

 منبع

رستمی ، ام البنین (1393-1394) ، رابطه جو اخلاقی  با نیت ترک خدمت از طریق رضایت شغلی  و تعهد سازمانی  پرستاران بیمارستانها ی دانشگاه علو م پزشکی رشت ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0