انواع ارزش سهام

ارزش بازار سهام

ارزش بازار سهام، قیمتی است که در بازار با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود و خرید و فروش سهام انجام می شود. ارزش بازار سهام شرکت‌ها می تواند متأثر از عوامل گوناگونی باشد که تاکنون تعداد زیادی از این عوامل در تحقیقات و متون مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی گزارشگری مالی کمک به استفاده‌کنندگان به ویژه دلالان و سرمایه‌گذاران در تصمیم گیری‌های اقتصادی است و ارزیابی ارزش شرکت، مبنای اصلی تصمیمات اقتصادی سرمایه‌گذاران قرار می گیرد. بنابراین ارزیابی سودمندی اطلاعات حسابداری در ارزشیابی سهام یا مربوط بودن اطلاعات حسابداری به ارزش شرکت که در تحقیقات اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته، به عنوان یک الگوی اصلی در تحقیقات حسابداری مالی مطرح شده است. چن چالز و شیمین چن در سال 1999 ارزش بازار شرکت را بیانگر ثروت سهامداران می‌دانند و گفته‌اند که در رویکرد ارزیابی متوازن، ارزش سهام به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد شرکت است، بنابراین پیش بینی آن برای سرمایه گذاران و هم برای مدیریت از اهمیت خاصی برخوردار است.

ارزش اسمی

ارزش اسمی هر سهم، قیمتی است که هر سهم شرکت، برای اولین بار با آن قیمت عرضه می شود و در ایران 1000 ریال است.

ارزش دفتری

ارزش دفتری در واقع ارزش حسابداری است و از ترازنامه بدست می آید. یعنی اگر حقوق صاحبان سهام را تقسیم بر تعداد سهم بکنیم، ارزش دفتری را حساب کرده ایم.

ارزش ذاتی

ارزش ذاتی، یعنی ارزش واقعی سهم که با توجه به جریان های نقدی که در آینده ایجاد می کند و نرخ بازده مورد انتظار سهامدار تعیین می شود. اگر قیمت سهام در بازار زیر ارزش ذاتی خود باشد، سهام ارزنده است و باید خرید، و اگر بالاتر از قیمت ذاتی خود باشد، باید سهام را فروخت.

ارزش انحلال

ارزش انحلال، ارزش هر سهم شرکت است زمانی که شرکت منحل می شود. از آنجایی که سهامداران مالکان اصلی شرکت هستند. پس در هنگام انحلال هم هر آنچه از دارایی ها مانده باشد به سهامداران می رسد. در نتیجه با کم کردن دارایی ها از بدهی ها و تقسیم آن بر تعداد سهام سهام داران ارزش انحلال سهام بدست می آید.

منبع

پورسلیمان امیری، محمد مهدی (1393)، اثر سرمایه فکری بر تصمیمات سرمایه‌گذارای سهام‌داران شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مدیریت اجرایی،دانشگاه علوم وفنون مازندران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0