انواع ارتباط درافراد

ارتباط چيست؟ ارتباط فرآیند تبادل، مبادله یا انتقال معنا، اطلاعات، ایده ها ،نگرش ها، اعتقادات و احساسات میان دو نفر یا بیشتر به صورت شفاهی یا کتبی، کلامی یا غیر کلامی، چهره به چهره یا از طریق رسانه، واقعی یا مجازی؛ با هدف اثرگذاری بر گیرنده پیام است.

ارکان اصلی و فرعی ارتباط با تاکید بر دیدگاه جان کاتر، به قرار ذیل است:

  • فرستنده پيام يا منبع پيام: آغازگر ارتباط است. در يک سازمان، فرستنده پيام کسی است که دارای اطلاعات است و هدف وی اين است که آن را به يک يا چند نفر اطلاع دهد .
  • به رمز درآوردن پيام: زمانی انجام می شود که فرستنده پيام، اطلاعات را به صورت يك رشته علامت يا نماد درآورد. به رمز درآوردن پيام از آن جهت لازم است که اطلاعات تنها بايد بين يک نفر و نفر ديگر از طريق علامت و نشانه مبادله شود.
  • پيام: اطلاعاتي است كه فرستنده پيام آن را از نظر فيزيكي به صورت رمز درآورده است. پيام ممكن است به هر شكل و صورتي باشد و فرد ديگري آن را دريافت و درك كند.
  • كانال يا مجراي ارتباطي: وسيله‌اي است براي ايجاد ارتباط بين فرستنده و گيرنده پيام ؛ مثل بی سیم یا نوشته یک روزنامه. غالبا نمي توان كانال ارتباطي را از پيام جدا كرد.
  • دريافت كننده يا گيرنده پيام : شخص یا اشخاص اند كه پیام ارسالی از سوی گیرنده را دريافت كرده اند. امكان دارد گيرنده های پيام، ویژگی های فردی یا اجتماعی متفاوتی داشته باشند.
  • از رمز خارج كردن پيام : فرآيندي است كه به وسيله آن گيرنده پيام، پيام را پس از دریافت، تفسير مي كند. تفسیر پیام از سوی گيرنده، وابسته بعوامل فراوانی مانندسن،جنس،میزان تحصیلات،و غیره است.
  • بازخورد : مسيري دارد در جهت عكس فرآيند ارتباط است كه در آن گيرنده پيام به فرستنده پيام واكنش نشان می دهد. بازخورد ممكن است مستقيم و يا به صورت غير مستقيم باشد.
  • پارازيت: پارازيت را مي توان هر نوع اختلال یا شکافی دانست که به هنگام دریافت یا ارسال پیام مانع برقراری ارتباط یا مانع درک درست پيام از سوی گیرنده می شود.

ارتباطات يك‌ سويه‌ و دو سويه‌

الف) ارتباطات يك‌ سويه‌ دو حالت‌ دارد.

  • ارتباط‌ يك‌ سويه‌ پلیس با دیگران ممكن‌ است‌ به این صورت باشد که وی پيامي‌ را به‌ مخاطبان‌ خود؛دوست، همکار، مخاطب یا راننده منتقل‌ كند كه‌ سمت‌گيري‌ جانبدارانه‌ باشد و پلیس تنها به‌ منافع‌ خود یا سازمان مربوط بیندیشد، که به آن الگوي‌ ارتباط‌ يك‌ سويه‌ نامتقارن مي گویند.
  • در حالت‌ دوم‌ ممكن‌ است‌ در يك‌ ارتباط‌ يك‌ سويه‌ اطلاعات‌ عيني‌ از سوی یک پلیس ، به‌ مخاطبان‌ دیگر منتقل‌ شود که به این نوع از ارتباط، ارتباط‌ يك‌ سويه‌ متقارن گفته می شود.

ب) ارتباط‌ دو سويه‌ نيز همانند يك‌ سويه‌ به‌ دو حالت‌ تقسيم‌ شده‌ است‌.

  1. حالت‌ اول،‌ ارتباطي‌ است‌ كه‌ با استفاده‌ از سنجش‌ نظرات‌ مخاطبان‌ ، مي‌توان‌ مخاطبان‌ را بهتر به‌ سوي‌ خود جلب‌ كرد ؛ الگوي‌ دو سويه‌ نامتقارن . ارتباط‌ دو سويه‌ نامتقارن‌ شامل‌ پيام‌هاي‌ كنترل‌ شده‌اي‌ هستند كه‌ به‌وسيله‌ یک پلیس یا فرستنده پیام به‌ خدمت‌ گرفته‌ مي‌شوند. اين‌ پيام‌ها كه‌ معمولاً مبتني‌ بر مطالعه‌ دقيق‌ مشتریان، مخاطبان و مردم است‌ به‌ نحوي‌ طراحي‌ مي‌شوند كه‌ با سليقه‌ مشتریان، مخاطبان و مردم ‌ سازگار باشند و هدف‌ها و اميال‌ اجتماعي‌ آنها را برآورده‌ كنند.
  2. در حالت‌ دوم‌ ارتباطات درباره‌ گيرندگان‌ پيام‌ براي‌ هماهنگ‌ ساختن‌ آنها با سياستي‌ كه‌ نيازهاي‌ مخاطبان‌ را بهتر برآورده‌ سازد به‌كار گرفته‌ مي‌شود ،الگوي‌ ارتباط‌ دو سويه‌ متقارن‌. پيداست‌ كه‌ الگوي‌ دوجانبه‌ متقارن در انواع ارتباطات، مسئولانه‌ترين‌ و احتمالا اثرگزارترین نوع‌ ارتباط‌ است.

نوعی دیگر از دسته بندی ارتباطات، که بیشتر در درون سازمان ها وجود دارد، به گونه ای است که گفته شده:

  • ارتباط نبايد همچون خياباني يكطرفه باشد. براي سهولت در پيشرفت سازمان شيوه ارتباط وجود دارد
  • اطلاعات نبايد فقط از بالا به پايين انتقال يابد بلكه بايد از پايين به بالا نيز منتقل شود. يعني فقط اين شما نيستيد كه اهداف و استراتژيهاي سازمان خود را به زيرمجموعه هاي خود انتقال مي دهيد بلكه آنها نيز بايستي بتوانند افكار و احساسات و عقايدشان را به اطلاع شما برسانند.
  • از آنجا كه همكاري ميان مدیران و رهبران همتراز و مدیران و رهبران بالا سري در پيشبرد اهداف كلي یک سازمان بسيار مهم است پس بايد میان مدیران و رهبران همتراز یک بخش یا واحد سازمانی يك جريان افقي اطلاعات برقرار گردد.
  • تبادل اطلاعات با منابع خارجي نيز بايد بنا به ضرورت انجام پذيرد. بعنوان مثال شما بايد از آخرين تحولات و اهداف و استراتژيهاي سازمان اطلاعات كامل و جامعي داشته باشيد تا بتوانيد آنها را در اختيار زير مجموعه هاي خود قرار دهيد. بیکر، در این باره اذعان داشته که دو وضعيت متصور است: سازمان ها يا براي تقويت كسب و كار یا هدف فعلي و یا وضعیت فعلی مورد نياز و يا براي ورود به كسب و كاري یا فعالیتی جديد و یا حل مشکلی پیش آمده، نیازمند ارتباط با مشتريان، مخاطبان، همکاران سازمانی و يا رقبا هستند .

منبع

کشتکار،رسول(1392)، نقش تعامل برون سازمانی روسای کلانتری در پیشگیری از جرائم ،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم انتظامی، دانشکده فرماندهی وستاد مجتمع تحصیلات تکمیلی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0