اظهار نامه الکترونیکی

در مقایسه با دیگر خدمات الکترونیکی ارائه شده توسط دولت، تکمیل اظهارنامه مالیاتی یکی از پیشرفته ترین و گترده تریت خدماتی است که مورد استفاده قرار گرفته می گیرد. مقامات مالیاتی تمایل دارند تا در استفاده از فناوری اطلاعات پیشرو باشند. سیستم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی زیر مجموعه ای از مالیات الکترونیکی است و به اظهار و دریافت مالیات به صورت الکترونیکی دلالت دارد. اگر از این سیستم به شیوه ای درست استفاده شود؛ موجب صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه های دولت و مردم می شود. در حالت ایده آل، مودیان مالیاتی بدون حضور در احد مالیاتی می توانند اطلاعات مربوط  به درآمد و دارایی خود را به صورت الکترونیکی اظهار و بدون نیاز به مراجعه به بانک و یا واحد مالیاتی، بدهی مالیاتی خود را پرداخت نمایند. از نظر ادواردز یک سیستم الکترونیکی اظهار و پرداخت مالیات باید به شرح نمودار زیر باشد:

مطالعات بسیاری در خصوص پذیرش  خدمات دولت الکترونیکی از جمله اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی با استفاده از مدل ها و نظریه های پذیرش فناوری اطلاعات در جهان انجام شده است که مهم ترین آن ها: نظریه فعالیت های پذیرش (TRA) (فیشین و همکار، 1975) ، نظریه رفتار برنامه ریزی شده (TPB) ، مدل پذیرش فناوری(TAM) (دنیس ادواردز، 2008)، نظزیه انتشار نوآوری (DOI یا IDT) و نظریه یکپارچه پذیرش  و استفاده از فناوری (UTAUT) می‌باشد. این مطالعات و مدل ها بینش و زمینه مفیدی برای تمایل افراد به پذیرش و استفاده از خدمات دولت الکترونیکی از جمله اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی فراهم اورده است. همچنین این مدل ها تعداد زیادی از عوامل مهم تعیین کننده در پذیرش خدمات دولت الکترونیکی از جمله سودمندی، سهولت استفاده، ریسک پذیرفته شده ، قابلیت اعتماد، سازگاری، امنیت اینترنت، میزان امادگی افراد از نظر فناوری و میزان توانایی و مهارت افراد در استفاده از فناوری و عواملی دیگری که اعتبار آن ها در همین مطالعات  به اثبات رسیده است را در نظر می گیرد، تا با بینش و دید بهتری به فرآیند تحقیق پرداخته شود .

مدل میزان توانایی و مهارت افراد در استفاده از فناوری مورد استفاده در این تحقیق، ترکیبی از هشت مدل مشابه مطرح در این زمینه شامل مدل TRA ، مدل ،TAM مدل TPB، مدل DOI ، مدل انگیزشی، مدل استفاده از کامپیوتر، نظریه شناخت اجتماعی و مدل مرکب TPB-TAM می باشد. عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری از نظر ونکاتش  عبارتند از: انتظار عملکرد، انتظار تلاش، نگرش نسبت به استفاده از فناوری، اثر اجتماعی، شرایط تسهیل کننده، خود کارآمدی، اضطراب و نیت رفتاری برای استفاده. تعاریف این عوامل در ادامه اورده شده است :

  • انتظار عملکرد: درجه‌ای که یک فرد می‌پندارد که استفاده از یک سیستم خاص عملکردکاری او را بهبود می‌بخشد.
  • انتظار تلاش: درجه  سهولت مرتبط با استفاده از یک سیستم خاص
  • نگرش نسبت به استفاده از فناوری: میزانی که یک فرد اعتقاد دارد که باید از یک سیستم خاص استفاده کند.
  • اثر اجتماعی: درجه‌ای که یک فرد درمی‌یابد که دیگران معتقدند که او باید از یک سیستم خاص استفاده کند.
  • شرایط تسهیل کننده: میزانی که یک فرد می‌پندارد که یک سازمان و زیرساخت‌های فنی برای حمایت از استفاده از سیستم خاص موجود است.
  • خود کارآمدی: درجه‌ای که یک فرد درباره‌ی توانایی خود برای استفاده از یک سیستم خاص برای انجام یک کار یا وظیفه خاص قضاوت می‌کند.
  • اضطراب: میزان اضطراب و واکنش‌های احساسی مرتبط با استفاده از یک سیستم خاص
  • نیت رفتاری برای استفاده: درجه‌ای که فرد تصمیم به استفاده از یک سیستم خاص دارد.

از آن‌جا که این مدل ترکیبی از کلیه هشت مدل قبلی و در نتیجه از همه ان ها کامل تر و جدید تر می باشد، به عنوان مدل پایه در این تحقیق استفاده شده است.

منبع

حیدری، اردوان(1394)، راهکارها و چالش‌های تغییر رویکرد از مالیات ستانی سنتی به الکترونیکی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0