اصول انتخاب امکانات جدید به عنوان یک رسانه آموزشی

براساس آنچه تاکنون بررسی شد رسانه لازم برای هر آموزشی را می توان با توجه به موارد ذیل برگزید :

  1. از آنجا که رسانه ها به دلیل رسانه بود نشان یعنی ، انتقال محتوای آموزش از فرستنده به گیرنده با هم تفاوتی ندارند ، باید ساده ترین و ارزانترین آنها را برای هر آموزشی انتخاب کرد. این یک اصل کلی است و مانند هر اصل دیگری دارای ملاحظات ، استثنائات و تبصره هایی است .
  2. گاهی خصوصیات ویژه محتوا، نوع خاصی از رسانه را طلب می کنند .
  3. گاهی خصوصیات ویژه فراگیران نوع خاصی از رسانه را طلب می کنند ، مانند وقتی که آموزشی برای نابینایان یا ناشنوایان باشد یا به طور کلی آموزش را برای کودکان استثنایی باشد که در این صورت نوع ویژگی خاص فراگیر ، نوع رسانه را تعیین می کند .
  4. در انتخاب رسانه بای به گرایش شاگردان به رسانه مورد نظر ، برداشت آنان از نظر میزان یادگیری از طریق آن رسانه و انتخاب به وسیله شاگردان توجه شود و در هر مورد پیش بینی های لازم برای انتخاب رسانه به عمل آید . باید خاطر نشان ساخت که جذابیت رسانه های جدید برای شاگردانی که اولین بار با آن روبرو می شوند امری دائم و پایدار نیست و این جذابیت به مرور زمان ؛حدود هشت هفثه از بین می رود ، بنابراین طرح و تکنولوژیست آموزشی نباید پیش از اندازه روی نو و جدید بودن رسانه حساب کند .
  5. گاهی مسائل اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و غیره نوع خاصی از رسانه را طلب می کند برای مثال ، اگر دستیابی به هدفهای آموزشی برنامه پنج ساله اول توسعه نیروی انسانی کافی برای ارائه آموزشهای حضوری در اختیار نباشد ، این واقعیت استفاده از روشهای آموزش از راه دور یا رسانه هایی مانند تلویزیون و جز وات خود آموز را پیش روی طراحان آموزشی قرار می دهد . گاهی نیز عدم امکان مالی برای پوشش دادن آموزشی به تمام افرادی که باید آموزش ببینند ، باعث وقفه در آموزش می شود که در این صورت نیز استفاده از رسانه هایی مانند رادیو پیشنهاد می شود .

شناسایی انواع رسانه ها و ظرفیتها و محدودیتهای هر یک از آنها لازمه به کارگیری صحیح آنها در انواع آموزشهاست و تکنولوژیست آموزشی باید با توجه به تمام حقایق ، نیازها و هدفهای ارائه شده به بهترین ، با صرفه ترین و کاراترین رسانه را انتخاب و پیشنهاد می کند .

شرط اساسی کار برد رسانه های مختلف آموزشی توجیه اقتصادی ، اجتماعی ، و آموزشی محکمی است که باید پیشنهاد کنندگان به کار گیری این رسانه ها ارائه کنند. جذابیت ، زیبائی ، تازگی و حتی شایع شدن یک رسانه یا یک وسیله در سایر کشورها ، نباید توجهی برای استفاده از آن در کشور ما باشد ؛ زیرا مکرر مشاهده شده است که کمپانیها و کارخانه های تولید کننده این گونه وسایل و ابزار جدید ، صرفاً به دنبال بازارهای جدید مصرف هستند و با مصرف کننده هستند که باید به دور از تبلیغات ایجاد شده ، وسایل و رسانه هایی را بر گزینند که پاسخگوی نیازهای واقعی آنهاست .

انتخاب روش استفاده از ابزار ورسانه جدید به وسیله فراگیر

برخلاف آنچه در ابتدا بدیهی به نظر می رسد روش و رسانه مورد انتخاب و علاقه شاگرد معمولاً بهترین و مناسب ترین رسانه برای آموزش آن شاگرد نیست . در این ارتباط روشها و رسانه ها را    می توان به دو دسته منظم و نا منظم تقسیم کرد . روشها و رسانه های منظم آن دسته از روشها و رسانه هایی است که در آنها مدارس یا طراح آموزشی حرکت و فعالیت فراگیرد را برای یادگیری از پیش تعیین کرده است . و فراگیر در مسیرها و مراحل از پیش طراحی شده قرار می گیرد . تا به هدفهای مشخص و معینی دست یابد . برای نمونه می توان آموزش برنامه ریزی و استفاده از رایانه را برای آموزش ریاضی از جمله روشها و رسانه های منظم دانست . روشها و رسانه های نا منظم آن دسته از روشها و رسانه هایی است که در آنها آزادی عمل بیشتری برای فراگیر در دستیابی به هدفهای آموزشی پیش بینی شده است ، مانند روش مطالعه فردی که در آن شاگرد تحت نظر استاد به مطالعه می پردازد دو سرانجام گزارش یا مقاله ای ارائه می دهد . بازیهای آموزشی نیز رسانه هایی هستند که درآنها فراگیر به میزان زیادی آزادی عمل و انتخاب دارد .

بهترین روشها و رسانه ها برای شاگردان با تونایی بالا، روشها و رسانه های نا منظم در حالی که انتخاب این دو گروه شاگرد عملاً عکس مواد مذکور است . به عبارت دیگر شاگردان با استعداد بالا فیلم خلاصه ای از آن را تهیه کنند و به این خلاصه نویسی نمره پایان بدهد بتدریج استقبال از دیدن فیلم کاهش می یابد و احتمالاً دیدن آن با مخالفت نیز روبرو می شود .

برداشت شاگرد از میزان سهولت یا صعوبت یادگیری از رسانه

هر قدر شاگرد برای یادگیری ، رسانه ای را دشوار و مستلزم صرف وقت و دقت و انرژی بیشتری بداند یا تلقی کند به همان میزان یادگیری شاگرد از طریق آن رسانه بیشتر می شود ، و بر عکس ، هر قدر فراگیری رسانه ای را سهل انگارد ، میزان یادگیری اش نیز به همان میزان کاهش می یابد . علت این است که توجه و صرف وقت و انرژی در یادگیری از طریق رسانه ، تابعی از برداشت شاگرد از ساده یا دشوار بودن یادگیری از طریق رسانه است . برای مثال : اگر شاگردی یادگیری از طریق رایانه را مستلزم دقت زیاد و رفتار سنجیده و همراه با تفکر تلقی کند ، در مواجهه با رایانه به طور طبیعی چنین رفتاری از خودشان می دهد و همین نوع عملکرد سبب یادگیری بیشتر او خواهد شد . در مقابل اگر شاگرد یادگیری از طریق مثلاً تلویزیون را کاری ساده و همراه با تفریح و استراحت تلقی کند هنگام دریافت آموزش از طریق تلویزیون احتمالاً پای خود را دراز می کند یادداشت بر نمی دارد، حرف می زند یا چیزی می خورد ودر نتیجه یادگیری کمتری خواهد داشت ،برداشت شاگردان از میزان یادگیری از طریق رسانه عملاً در میزان یادگیری آنان از آن رسانه تاثیر می گذارد .

منبع

پاسلارزاده،لادن(1393)، نقش اعتیاد به فناوری اطلاعات بر راهبردهای خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی قشم

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0