اشتیاق ؛ وسوسه ، درمان و اعتیاد

اشتیاق ؛ وسوسه

اشتیاق به مصرف را می توان عامل ایجاد ترک روانی و جسمانی دانست.بسیاری از مراجعان، اشتیاق به مصرف را تمایل برای مصرف مواد تعریف می کنند.بعضی دیگر از آنها اشتیاق را یک وضعیت روان شناختی طلب مواد می دانند که انگیزه ی مصرف دوباره مواد را ایجاد می نماید. با توجه به تفاوت ها در تعریف اشتیاق به مصرف مواد،بسیاری از پژوهشگران در هنگام بکارگیری این واژه، مجموعه طیف گسترده ی پدیدار شناختی:

  • پیش بینی و انتظار اثرات مثبت تقویتی مواد
  • قصد به انجام رفتار مصرف مواد
  • تمایل درونی و فردی به مصرف مواد را مدنظر قرار می دهند .

مطالعات مختلف نشان می دهد که حس اشتیاق به مصرف ، به عنوان پدیده ی مرکزی و عامل اصلی ادامه ی سوء مصرف و هم چنین بازگشت به اعتیاد پس از دوره های درمانی شناخته می شود.در درمان اعتیاد به مواد افیونی، درمان نگهدارنده با متادون یکی از رویکردهای معتبر و شناخته شده در حفظ حالت پرهیز و جلوگیری از بازگشت پس از قطع مصرف می باشد. هرچند متادون با جلوگیری از بروز علائم محرومیت و کاهش اشتیاق برای مصرف و بلوکه کردن گیرنده های اوپیوئیدی در درمان اعتیاد به مواد افیونی موثر است. با این حال پژوهش های جدید نتایج ضد و نقیضی در مورد کاهش اشتیاق در بیماران تحت درمان نگه دارنده با متادون گزارش نموده اند. با توجه به آن که در حال حاضر اشتیاق اولین پدیده ی مهم در لغزش و عود بوده و علائم و نشانه های روانی نقش عمده ای در اشتیاق به مواد و بازگشت به سمت مصرف دارند.

درمان

تمام انواع درمان ها برای کمک به اشخاص جهت خودداری از مصرف داروهای قانونی ( مثل نیکوتین ) و نیز داروهای غیر قانونی مانند: هروئین و کوکائین ، به کار رفته است. درمان های زیستی، معمولاً با جایگزین کردن دارویی دیگر، تلاش کرده اند از مصرف کنندگان را از وابستگی شان رها کنند. منافعی برای درمان از طریق داروهایی مانند کلونیدین، نالتوکسون، و متادون مشاهده شده است. درمانهای مختلف موفقیت هایی در کاهش مصرف به بار آورده است. اما بنظر می رسد که هیچ یک از رویکردها منجر به تغییر مداوم نمی شوند، مگر اینکه با درمان های روان شناختی همراه شوند که اهدافی مانند این را دنبال می کنند: کمک به بیماران برای مقاومت در برابر فشارهایی که جهت تسلیم شدن و ناپرهیزی کردن وارد می شود، مقابله به فشارهای روانی زندگی طبیعی، مهار هیجان ها بدون اتکا بر مواد شیمیایی، و بهره گیری از حمایت های اجتماعی نظیر الکلی های گمنام .

منبع

رمضان زاده رستمی،عاطفه(1393)، گروه درمانی شناختی-رفتاری بر مولفه های شناختی در کاهش نا امیدی و افسردگی و وسوسه افراد وابسته به مواد افیونی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0