استراتژی های بازاريابی در بازارهای الكترونيكی

استراتژی های بازاريابی در بازارهای الكترونيكی

در حوزه استراتژي‌هاي بازاريابي در بازارهاي الكترونيكي، مدل‌ها و رويكردهاي مختلفي ارائه شده است كه در اين بخش مهم ترين مدل‌ها به صورت اجمالي معرفي مي‌گردند:

مدل ناكاجيوا: از ديدگاه ناكاجيوا شبكه‌هاي فراگير سه سبك متفاوت بازاريابي ارائه نموده است.اين سبك‌ها عبارت اند از:

بازاريابي زمينه‌اي: به دنبال طراحي بهينه براي تحقق بخشيدن به خواسته‌هاي مشتريان، از طريق توانايي‌هاي حسي و پيگيري شبكه اي است.

بازارايابي مقايسه‌اي: با استفاده از نيروهاي در حال رشد ارتباطات آنلاين مصرف كنندگان را از طريق ارزيابي‌هاي كالا و مبادلات كيفيت ترغيب مي‌كند.

بازاريابي جمعي: با استفاده از پيام‌هاي واقعي مشاركت، مصرف كننده را در فرآيند برنامه ريزي و توسعه محصول دخالت داده و بدين وسيله وفاداري مصرف كنندگان را افزايش مي‌دهد.

موفقيت يا شكست كسب و كارهاي مشتري محور به اين امر بستگي دارد كه آن ها به سرعت سه شيوه بازاريابي فوق را براي ارائه به خدمات مشتريان با يكديگر تركيب كنند به طوريكه بايد سرعت استراتژي‌هاي بازاريابي و مديريت رابطه‌اي مشتريان را سازماندهي مجدد نمايند.

استراتژی بازاريابی تسريعی

تسريع و سرعت بخشيدن به فرآيندهاي كسب و كار شامل: خريد، فروش، توليد و توزيع، مزيت اصلي حاصل از تلاش هاي كسب و كار الكترونيكي م‌ باشد. اين گرايشات در كسب و كار در طول چندين سال رخ داده است و بسياري از بنگاه ها به منظور طراحي فرآيندهاي كارامد پروژه هاي مهندسي مجدد ارائه نموده اند. بنابراین ظهور شبكه هاي مجازي ارتباط آسان و سودمند فرآيندهاي دروني شركت ها، بين شركت، شركت ها و مشتريانشان را سرعت بخشيده است كه در فرآيندهاي كسب و كار ابزار زيادي ايجاد كرده است كه پيش از اين با شبك هاي قبلي امكانپذير نبود. اين تغييرات و ارتباطات عمدتا در فرآيندهاي توليد، توزيع، پرداخت و توسعه محصول جديد ايجاد شده است.

استراتژی بازاريابی مجازی مبتنی بر وب سايت

از نظر آگراوال و همکاران (2014) کیفیت خدمات الکترونیک حدی است که یک وب سایت خرید موثر و کارآمد انجام داده و تحویل کالا و خدمات را تسهیل می‌نماید. تعریف فوق تعریف کامل می‌باشد که شامل تجربه خدمت کامل توسط مشتریان در طول همه مراحل فرآیند خرید کامل می‌باشد و همه جنبه‌های خدمت(قبل، حین و بعد) را شامل می‌گردد. تعریف دیگر توسط پاراسوماران (2004) بیان می‌دارد که کیفیت خدمات الکترونیک، قضاوت کلی، ارزیابی برتری ارائه کیفیت خدمات الکترونیک در بازار مجازی هست. کیفیت خدمات الکترونیکی به ادراکات مشتری از کیفیت خدماتی که انتظاراتش را در معاملات الکترونیکی یا به نوعی در استفاده از سایر خدمات الکترونیکی حاصل می‌نماید، اشاره دارد. برای شرکت‌های ارائه دهنده کیفیت خدمات برتر آنلاین، ضروری است که ادراکات مشتری را درباره کیفیت خدمات و چگونگی ارزیابی مشتریان درباره آن بدانند.

منبع

ملاجعفر، الناز(1397)، شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی و فروش در وب سایت های اینترنتی B2C در شهر تهران (در حوزه لوازم خانگی)، پایان‏نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0