فواید و کاربردهای مهارت زندگی

آموزش مهارت های زندگی در سلامت روانی نقش مهمی دارد  و اگر در مقاطع رشدی مناسب ارائه شود، نقش برجسته تری خواهد داشت . باید اشاره کرد که بیماری های روانی  هم به نحوی ناشی از نقص در رشد مهارت های اساسی زندگی هستند، پس لزوم آموزش مهارت های زندگی ضرورت تام دارد .پژوهش های متعدد نشان داده اند که خودآگاهی،عزت نفس واعتماد به نفس شاخص های اساسی توانمندی ها وضعف های هر انسان است. این سه ویژگی فرد را قادر می سازد که فرصت های زندگی اش رامغتنم شمرده برای مقابله با خطرات احتمالی آماده باشد به خانواده و جامعه اش بیاندیشد و نگران مشکلاتی که در اطرافش وجود دارد باشد و به به چاره اندیشی بپردازد. مهارت های زندگی به عنوان واسطه های ارتقای سه ویژگی فوق الذکر در آدم ها می توانند فرد وجامعه را در راه رسیدن به اهداف فوق کمک نمایند .

مهارت های زندگی چارچوب سازمان یافته ای برای بهداشت روانی است و در چارچوب آموزش برای مدرسه ها کلید مهمی در نظرگرفته می شود. رویکرد مهارت های زندگی برای بسیاری از موقعیتها و موضوعات متنوع، کاربرد عملی دارد و مجموعه وسیعی از تحقیقات و پیشینه های نظری، از اثربخشی و کاربرد پذیری رویکرد مهارت های زندگی در بهداشت روانی حمایت می کنند .علاوه براین مهارت های زندگی، به سلامت روانی فرد کمک می کند. افرادی که مهارت های زندگی ضعیفی دارند، نمی توانند از ظرفیت های خود به خوبی استفاده کنند و نسبت به کسانی که دارای این مهارت هستند نمی توانند نیازهای خود را به خوبی برآورده کنند. پریشانی روانی می تواند هم علت و هم نتیجه ضعف در ،مهارت های زندگی باشد.  پژوهش های متعدد نشان داده اند که خودآگاهی، عزت نفس و اعتماد به نفس شاخص های اساسی توانمندی ها و ضعف های هر انسانی هستند. مهارت های زندگی به عنوان واسطه های ارتقای سه ویژگی فوق الذکر در انسان ها می تواند فرد و جامعه را در راه رسیدن به اهداف فوق کمک نمایند.

در واقع فلسفه طراحی برنامه آموزش مهارت های زندگی، کمک به پرورش مهارت های لازم در افرادی است که در مقابل مسائل و مشکلات زندگی روزمره، فاقد تونایی های لازم و بویژه مهارت های زندگی هستند . یک عامل مهم که به هنگام رویارویی با مسائل، توجه بدان ضروری است، آگاهی از فرآیند حل مسئله است. واقعیت این است که بسیاری از ما انسان ها نمی دانیم چگونه بایدبا مشکلات مقابله کنیم. به عبارت دیگر، راهکار مشخصی براي حل مسأله خود نداریم. روانشناسان معتقدند که حل مسئله، یک فرایند است و اگر فرد بخواهد برخورد درستی با مسئله خود داشته باشد بهتر است مراحلی را در این فرآیند طی کند.

منبع

کرانی،داریوش(1394)، آموزش مهارت های زندگی بر رشد اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0