اساسنامه دانشگاه فرهنگيان

یکی دیگر از اسناد بالا ­دستی مهم در این پژوهش، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است. این اساسنامه درجلسه704 مورخ 6/10/1390 بالا­ترین مرجع سیاستگذاری علمی، آموزشی و فرهنگی کشور، یعنی شورای­عالی انقلاب فرهنگی و به پیشنهاد مورخ 28/6/1390وزیر آموزش ­و ­پرورش به تصویب رسیده است، و در تاریخ 1/12/1390برای اجرا، توسط ریاست جمهور محترم به وزارت آموزش­ و ­پرورش ابلاغ شده است.

این اساسنامه دارای 31 ماده است، که ماده کلیات، بشرح ذیل است:

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است: برای تأمین، تربیت و توانمند­سازی منابع انسانی وزارت آموزش­ و­ پرورش، پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز آموزش­ و­ پرورش، سرآمد در آموزش و شایستگی­های حرفه­ای و تخصصی تربیت­محور، توانمند در بهره­گیری از فن­آوریهای نوین آموزشی و تربیتی در انجام مأموریتها، مبتنی بر معیارهای نظام اسلامی، توانمند در زمینه­سازی برای شکوفایی فطرت، استعدادها و شکل­گیری هویت یکپارچه اسلامی، ایرانی، انقلابی دانشجو ­معلمان، برخوردار از هیأت علمی و مدیران مؤمن، آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی­جو و تحول آفرین، باورمند به جامعه عدل جهانی(جامعه مهدوی)، وابسته به وزارت آموزش­ و ­پرورش که با اهداف ذیل تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، مصوبات شورای ­عالی انقلاب فرهنگی، ضوابط و مقررات وزارتین آموزش ­و ­پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و قوانین و مقررات مربوط اداره می­شود.

اهداف دانشگاه فرهنگیان

  • تأمین وتربیت معلمان،مدیران،مربیان،کارکنان وپژوهشگر مؤمن و متعهد بمبانی دینی وارزشهای اسلامی انقلابی،دارای فضائل اخلاقی و ارزشهای والای انسانی،کارآمد توانمند درطراز جمهوری اسلامی ایران.
  • تربیت، توانمند­سازی و ارتقای شایستگی­های عمومی، تخصصی و حرفه­ای منابع انسانی با تأکید بر پرورش انسان­های متقی، کار­آفرین، خود­باور، خلاق و توانا در تولید علم، فناوری و نوآوری، متناسب با مبانی و ارزش­های اسلامی و نیازهای جامعه.
  • تسهیل فعالیت­های آموزشی و پرورشی در تلفیق علم و دین و مشارکت در نهضت تولید علم، افزایش سهم تولیدات علمی در محتوای آموزشی و تربیتی مورد نیاز آموزش ­و ­پرورش مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و نیازهای ملی و کاربردی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با حوزه­های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی داخلی، منطقه­ای و بین­المللی.
  • ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت ­معلم کشور و تغییر، اصلاح و ارتقای روش­ها و برنامه­های آموزشی و پژوهشی تربیت ­معلم، براساس مبانی اسلامی و آخرین تحولات علمی و بهره­مندی از فناوری­های نوین جهت تحقق اهداف تعلیم­ و­ تربیت اسلامی.
  • توسعه زمینه پژوهندگی وتقویت روحیه پژوهشی وگسترش دانش ،بینش ومهارت­های منابع انسانی ورصد کردن تحولات نظام­های تربیت­ معلم وتحولات علمی درحوزه علوم ­تربیتی و آموزش ­پرورش.

منبع

سنچولی،محمود(1394)، ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان بلوچستان

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0