مراحل روابط زناشویی

ارگاسم زنانه ارگاسم زنانه عبارت است از اوج لذت جنسی در رها شدن تنشهای جنسی، به عبارت دیگر، ارگاسم یک تجربه­ی  روانی – فیزیولوژیکی است که درزمینه ای با تأثیرات روانی بروز پیدا می‌کند. حادثه کوتاهی که در پاسخ به محرکهای جنسی رخ می‌دهد .از دیدگاه روان شناسی، ارگاسم درک ذهنی اوج عکس العمل فیزیکی نسبت به محرکهای جنسی است؛ و عقیده بر این است که دورۀ واکنش جنسی انسان از نیازها و با منشأ بیولوژیکی رفتار سرچشمه می‌گیرد.شروع فیزیولوژیکی ارگاسم با انقباضهای اعضای هدف مشخص می‌شود. موقع ارگاسم ظاهر چین و شکنج در صورت زن، کنش خاصی را در سرتاسر بدن او نشان می‌دهد.ارگاسم با یک احساس توقف شروع می‌شود، این احساس از یک حالت ملایم به حالت شوک می‌رسد. با پیشروی حالت ارگاسمی، احساس گرما، نخست در ناحیه لگن شکل می‌گیرد و نهایتاً در سرتاسر بدن پیشروی می‌کند.

دفعات مقاربت و سازگاری جنسی اختلافات شدید در انگیزه جنسی مرد و زن ممکن است منشا عدم هماهنگی و اشکال جنسی شود و برای اینکه به نحو شایسته ای تطابق انجام گیرد حس تفاهم و همدردی لازم است.از طرف دیگر نباید دفعات مقاربت فقط باب میل شوهر باشد، بلکه باید با آمادگی و عکس العمل زن نیز مطابقت داشته باشد. شوهر به هیچ وجه نباید هنگامی که زنش به دلایلی از مقاربت امتناع می ورزد، او را مجبور کند، بلکه بایدکوشش کرد تا موقعی را انتخاب کندکه زن لذت بیشتری را ببرد. همچنین شوهر نباید همیشه رول شروع کننده را بازی کند. اگر زن گاهگاهی در روابط جنسی قدم اول را بردارد خیلی لذت بخش تر خواهد بود.زن و مردی که از جهات دیگر کاملا ًتطابق داشته و اظهار محبت و همدردی بیشتری نسبت به یکدیگر دارند، در تطبیق زمان و دفعات مقاربت، جهت ایجاد هماهنگی و لقاح دو جانبه اشکالی نخواهد داشت. باید آن‌ها کاملاً در بیان امیال و احساسات خود به یکدیگر علنی باشند.برای این مسئله (دفعات مقاربت) اختلاف نظریه های فراوانی وجود دارد، ولی تنها چیزی که به‌عنوان اصل می‌توان در نظر گرفت این است که تغذیه، استراحت، شرایط جسمانی، فشار روحی و … در تعداد دفعات آمیزش جنسی تأثیر زیادی دارد. کسانی که دارای سوء تغذیه یا ناراحتی های روانی هستند در آن‌ها روندکاهش نشان داده می‌شود. دفعات مقاربت در زوجین از یک بار در هفته تا 5 روز در هفته دیده می‌شود. اگر زوجین جوان از شرایط سالم برخوردارد باشند، ممکن است هر روز هفته آمیزش داشته باشند. ولی اگر سن زوجین بالا باشد یا عوامل دیگری مانع بروز احساسات جنسی شود این رقم از یک یا دو بار در هفته تجاوز نخواهد کرد.برای اینکه زوجین بتواند تعداد دفعات مقاربت را تنظیم و هماهنگی لازم را در خود بوجود بیاورند، لازم است که با یکدیگر تفاهم داشته باشند. ممکن است زنها در ابتدای امر زناشویی کلیه قدرت جنسی خود را به نمایش نگذارند و این میل در آن‌ها به مرور زمان ظهور کند، پس تا هماهنگ شدن زن در امر میل جنسی تعداد دفعات مقاربت را نمی‌توان تحت کنترل گرفت.باید بدانیم که میل جنسی زن در طول، یا در قبل از قاعدگی و بعد از آن تغییر می‌کند. با شناخت این روزها می‌توان روابط زناشویی را با این مواقع تطبیق داد.

ریتم میل جنسی در زنان  شدت میل جنسی در زنان دارای ریتم هست. مطالعات الیس استویس، داوید و دیگران نشان می‌دهد که در طی یک ماه میل جنسی زن نوسان دارد، مطالعات آن‌ها نشان داده که :خیلی از زنها اظهار می‌کنند که تمایل جنسی آن‌ها یک یا چند روز قبل از قاعدگی و یا بلافاصله بعد از شروع قاعدگی افزایش می یابد. اگرچه در حالت دوم ممکن است به این دلیل باشد که در زمان قاعدگی از این امر برخوردار می‌شود. استوپس می گوید که این میل در وسط هم شدید می‌شود.بدون شک در این دایره اختلاف در میل افراد، زیاد هست؛ و هر فرد ریتم مخصوص خودش را دارد و می‌تواند بهتر تشخیص دهد.

ریتم میل جنسی در مردان در بعضی از انواع حیوانات، جنس نر هم مانند ماده ریتم مخصوص دارد در اینگونه موجودات جنس نر به هیچ وجه اسپرم تولید نمی‌کند مگر در مورد معینی در سال و همین موقع است که فعالیت جنسی آن‌ها زیاد است. درموجودات عالی، جنس نر برخلاف جنس ماده در تمام ایام اسپرم ساخته و درنتیجه قادر است در هر موقع جنس ماده را آبستن کند؛ و میل و فعالیت جنسی، آن‌ها هیچ گونه ارتباطی با تغییرات فصل و موقع ندارد. البته در مورد احتیاجات جنسی خود دچار جذر و مد می‌شود. ولی این مربوط به تغییرات محیط یا شرایط روحی است نه مربوط به عوامل فیزیولوژیکی مخصوص بنابراین، بهتر است که شوهر از دوران تشدید میل جنسی در زن اطلاع داشته باشدو تا حد امکان روابط زناشویی را با این مواقع تطبیق بدهد. ولی لازم نیست که روابط فقط محدود به این دوره شود.

منبع

جلیلی راد ، سید احمد (1393 ) ، بررسی رابطه بین ارضا نیازهای بنیادین روان شناختی و خود شناسی انسجامی با رضایت زناشویی در فرهنگسان سبزوار ،پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامی قوچان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0