<span itemprop="name">پرسشنامه رایگان توانمندسازی روانشناختی توماس و ولتهوس</span>

توانمندسازی روانشناختی: توانمندسازی روانشناختی فرآیند توسعه در نیروی انسانی است، فرآیندی است که باعث افزایش توان کارکنان برای حل مشکلات کاری و بهبود قدرت تاب­اوری در برابر فشارهای کاری و توانایی در تصمیم­گیری به واسطه اعطای امتیاز کاری می­باشد (ناصرپور و رضایی­راد، 1395). توماس و ولتهوس (1990) تئوری شناختی پیچیده ای از توانمندسازی ارائه کرده اند که هسته محوری آن را چهار متغیر شناختی شکل می دهد که انگیزش درونی کارکنان را تعیین می کنند، عبارتند از:

  •      احساس شایستگی : شایستگی به درجه ای که یک فرد می تواند وظایف شغلی را با مهارت و بطور موفقیت آمیز انجام دهد، اشاره دارد. همچنین بر باور فرد نسبت به توانایی هایش برای انجام موفقیت آمیز وظایف محوله توجه می کند اگر فردی قادر به انجام وظایف خود با استفاده از مهارت هایش باشد، بر احساس کفایت نفس او اثری مثبت دارد( طبرسا و آهنگر، 1387).
  •     احساس خودمختاری: افراد توانمند احساس می کنند که در انجام دادن وظایف استقلال دارند، می توانند در مورد فعالیتهای شغلی تصمیم بگیرند و اختیارات لازم را برای تعیین چگونگی زمان و سرعت انجام دادن وظایف را دارند. احساس خود مختاری علاوه بر اینکه یک نیاز روانی است، تجربه آزادی عمل و انتخاب کردن را نیز به همراه دارد(گانج و دسی، 2005).
  •     احساس موثر بودن: افراد موثر احساس می کنند نقش مهمی در تحقق اهداف سازمان دارند، بر نتایج و پیامدهای شغلی کنترل دارند، بر آنچه اتفاق می افتد تاثیر می گذارد و موانع و محدودیتها را تحت کنترل در می آورند، احساس اینکه فرد می تواند در استراتژی ها ، راهبردهای مدیریتی، پیامدها و نتایج شغلی نفوذ کند (عبدالهی و حیدری، 1388).
  •      احساس معنی دار بودن: معنی دار بودن فرصتی است که افراد احساس کنند اهداف شغلی مهم با ارزشی را دنبال می کنند، آنان احساس  می کنند در جاده ای حرکت می کنند که وقت و نیروی آنان با ارزش است. معنی دار بودن، یعنی با ارزش بودن اهداف شغلی و علاقه درونی شخص به شغل، معنی دار بودن تناسب بین الزامات کاری و باورها، ارزش ها و رفتارها است ( خانعلیزاد و همکاران،‌1389).

مشخصات

پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی: این پرسشنامه توسط توماس و ولتهوس (1990) طراحی و تدوین شده است.كه از چهار بعد احساس شایستگی،  احساس خودمختاری، احساس موثر بودن، و احساس معنی دار بودن تشکیل شده است، پرسشنامه مذکور  شامل 16 سوال بسته- پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت مي‌باشد، این پرسشنامه در مطالعات متعددی در ایران به کار گرفته شده و اعتبار یابی شده است از جمله می توان اشاره کرد به پژوهش امراهی(1392) که پایایی پرسشنامه 92/0 بر اساس ضریب آلفای کرونباخ گزارش کرده است.

تعداد صفحات:  9صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 16گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

  1. افسانه پورمناف :
    27 ژانویه 2021

    سپاس خوب و مفید معرفی شده .از این پرسشنامه می توان در پروپوزال استفاده. کرد

    • drill :
      30 ژانویه 2021

      با سلام
      تمامی تلاش تیم تخصصی بوبوک تسهیل فرایند پژوهش برای پژوهشگران ارجمند می باشد

  2. مریم نجفی :
    28 می 2021

    سلام خداوند همیشه همراهتون باشه و علمتون افزون که گره منو باز کردید .
    واقعا سپاس از اطلاعات خوبتون.

0