<span itemprop="name">پرسشنامه تعارض سازمانی ادراک شده دوبرین</span>

تعارض سازمانی ادراک شده: تعارض به ­عنوان یک فرم از ناهنجاری شدید درون فرد یا بین افراد و یا بین دو یا چند گروه که بر اساس اهداف، نیازها، خواسته­ ها، تمایلات، ارزش ­ها و باورهای ناسازگار بوجود آید تعریف می­شود(ورنر، 2013). در جوامع امروزي تعارض موضوعي است كه انديشة انسان را بيش از هر مسئله ديگري به خود مشغول كرده است و اين امر در همة سازمان­ها به صورت­هاي گوناگوني مانند تعارض بين رئيس و مرئوس، كارفرما و كارگر، تعارض بين همكاران و حتي تعارض درون­فردي وجود دارد. تفاوت­هاي ادراكي، شخصيتي، اعتقادي، سياسي و مانند آن از يك طرف و استنباط­هاي مختلف در مورد هدف­هاي فردي، سازماني و جامعه از سوي ديگر، تعارضات گوناگوني را در محيط­هاي دسته ­جمعي ايجاد مي­كند (مظفری و همکاران؛1391).

تعارض سازمانی ادراک شده سه سطح دارد؛ تعارض افراطی؛ درصورتیکه موقعیت تضاد به گونه ای باشد که کارکنان در انجام تمام فعالیتهایشان و برای برطرف کردن نیاز و بدست آوردن منابع ضروری در تعارض باشند و مدیر باید سریع عمل کند ، حکایت از آن دارد که تضاد بر سازمان مسلط است و کارکنان در محیطی آکنده از تضاد مشغول کار هستند. تعارض تفریطی؛ درصورتیکه موقعیت تضاد به گونه ای باشد که کارکنان با توافق و بدون هیچ گونه نیاز به رقابت در بدست آوردن منابع  فعالیت کنند و تمامی نیازهای آنها بدون هیچ گونه تلاش برطرف گردد  دلالت بر آن دارد که تضاد کمی در سازمان وجود دارد. تعارض متعادل؛ اگر موقعیت تضاد به گونه ای باشد که کارکنان در انجام تمام فعالیت های خود نیاز به اعمال رقابت سالم و بکار گیری خلاقیت و استفاده از حد اکثر توان داشته باشند ، نشانگر آن است که تضاد نه حالت افراطی دارد نه حالت تفریطی. در حقیقت سازمان تلفیقی از تضاد و همکاری را باهم دارد(زارع زاده، 1388)

مشخصات

پرسشنامه تعارض سازمانی ادراک شده: پرسشنامه تعارض سازمانی ادراک شده توسط دوبرین (1985) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 20 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، و سه سطح تعارض افراطی، تعارض متعادل و تعارض تفریطی  را مورد سنجش قرار می دهد. این پرسشنامه توسط زارع زاده(1388) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  9صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 20گویه

تفکیک ابعاد: ندارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0