<span itemprop="name">پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و آنگ</span>

هوش فرهنگی:ایرلی و آنگ(2003) به عنوان اولین نظریه پردازان هوش فرهنگی، هوش فرهنگی را قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائه  پاسخ های رفتاری صحیح با این الگو تعریف کرده اند. آلو(2005) هوش فرهنگی را به عنوان یک توانایی شناختی تعریف کرده است که به وسیله آن فرد به درک، تفسیر، اقدام اثربخش و انطباق با تعاملات میان فرهنگی پرداخته و حضور موفقی در گروه های چندفرهنگی خواهد داشت. جانسون و همکاران(2006) تعریفی گسترده تر و با نگاه جامعه تر در خصوص هوش فرهنگی ارائه داده اند، از نظر آنان هوش فرهنگی تاثیر گذار بودن فرد در درک دانش، آگاهی، مهارت و ویژگی های شخصیتی، برای انجام بهتر کار با افرادی از ملیت های مختلف و فرهنگ های متفاوت چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور می باشد. با توجه به تعاریف ارائه شده می توان نتیجه گرفت که هسته اصلی تشکیل دهنده هوش فرهنگی توانمندی افراد یا گروه های اجتماعی در تعامل اجتماعی سازنده با افراد یا گروه های اجتماعی با فرهنگ متفاوت است(یزدخواستی و همکاران، 1390). ارلی و آنگ (2003) هوش فرهنگی را در  چهار خرده مقیاس، فراشناخت فرهنگی، شناخت فرهنگی، رفتار فرهنگی و انگیزیش فرهنگی معرفی می کنند.

فراشناخت فرهنگی: به فرایندهای ذهنی ای اشاره دارد که افراد برای کسب و فهم اطلاعات فرهنگی استفاده می کنند و شامل شناخت و کنترل فرایندهای عقلانی مرتبط با فرهنگ افراد می شود. توانایی مربوطه که شامل: برنامه ریزی، کنترل و بررسی مجدد مدل های ذهنی هنجارهای فرهنگی برای کشورها یا گروهایی از مردم می شود(آنگ و همکاران، 2007).شناخت فرهنگی: شناخت هنجارها، کارها، آداب و رسوم در فرهنگ های مختلف به دست آمده از تجربیات آموزشی و فردی را نشان می دهد. شامل شناخت سیستم های اقتصادی، قانونی و اجتماعی فرهنگ ها و فرهنگ های فرعی مختلف و شناخت معیارهای اساسی ارزش های فرهنگی می شود(حمیدی و همکاران، 1391).رفتار فرهنگی: نشان دهنده توانایی در سوق دادن توجه و انرژی در جهت یادگیری و عمل کردن در موقعیت هایی است که با اختلافات فرهنگی مشخص می شود(حمیدی و همکاران، 1391). بعد رفتاری هوش فرهنگی به عنوان توانایی در به کارگیری کنش های زبانی و غیرزبانی به هنگام تعامل با مردمی از فرهنگ های متفاوت است(اردلان و همکاران، 1393). انگیزیش فرهنگی: توانایی هدایت توجه، علاقه و انرژی افراد برای یادگیری و عملکرد به شیوه ای موثر در موقعیت هایی که با تفاوت های فرهنگی مشخص می شوند را منعکس می کند( هاف و همکاران، 2014). در واقع انگیزش هوش فرهنگی میزان علاقه فرد را برای آزمودن فرهنگ های دیگر و تعامل با افرادی از فرهنگ های مختلف را نشان می دهد. این انگیزه شامل ارزش درونی افراد برای تعاملات چندفرهنگی و اعتماد به نفسی است که به فرد این امکان را می دهد تا در موقعیت های فرهنگی مختلف به صورت اثربخش عمل کند(رحیم نیا و همکاران، 1389).

مشخصات

پرسشنامه هوش فرهنگی: پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی بر اساس مدل ارلی و آنگ (2003) تدوین شده است این پرسشنامه شامل ابعاد فراشناخت فرهنگی، شناخت فرهنگی، رفتار فرهنگی و انگیزش فرهنگی است. این پرسشنامه در قالب 20 گویه به گونه تفکیکی و با استفاده از مقیاس هفت درجه ای لیکرت(خیلی زیاد تا خیلی کم) هوش فرهنگی را می سنجد. این پرسشنامه در پژوهش اردلان و همکارانش(1393) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  9صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 20گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0