<span itemprop="name">پرسشنامه رهبری تحول گرا بارنت و همکاران</span>

رهبری تحول گرا:

نظریه پردازان مدیریت و سازمان قرن بیست و یکم را ،‌ قرن رهبری برای سازمان می دانند و اعتقاد آنها بر این است که رهبری عامل اصلی موفقیت سازمان ها و جامعه امروزی می باشد(قلاوندی و همکاران، 1392؛ فریدل و همکاران، 2009). توسعه های اخیر در نظریه های رهبری، از  نظریه های  رهبری کاریزماتیک که رهبر را موجودی غیرمتعارف فرض می کرد و پیروان را وابسته به رهبری می دانست، به سمت نظریه های نئوکاریزماتیک و رهبری تحول آفرین که به توسعه و توانمندسازی پیروان جهت عملکرد مستقل توجه می کنند، انتقال یافته است (کارک و همکاران ، 2003). رهبری تحول گرا نوعی فرآیند پیچیده و پویا است که در آن رهبران ، ارزش ها ، باورها و اهداف پیروان را تحت تأثیر قرار می دهند (موغلی ، 1384).  به عبارت دیگر فرآیند ایجاد تعهد در قبال اهداف سازمان و توانمند ساختن پیروان در انجام و رسیدن به این اهداف می باشد(یوکل، 1382). عامل انگیزه دادن به پیروان از طریق جذاب کردن آرمان­های بالاتر و ارزش­های اخلاقی(هادی، 1392).

ملاحظات فردی: رهبر به عنوان یک مربی و تعلیم دهنده با پیروان و زیرمجموعه خود رفتار می کند، آن ها را توسعه می بخشد ، به آنها تفویض اختیار می کند و برحسب شایستگی که دارند با آن ها برخورد می کنند، در بعد ملاحظات فردی،همه کارکنان از دیدگاه رهبری برای سازمان مهم هستند؛و رهبر سعی می­کند ارتباط فردی با کارکنان برقرار نماید.

انگیزش الهامی: رهبر در پیروان ایجاد امید می کند ، چشم انداز آتی را روشن و دست یافتنی معرفی کرده و افراد را ترغیب می کند که انتظارات خود را بالا ببرند. این بعد در بر گیرنده یادآوری اهداف سازمان برای کارکنان و تشویق آن­ها برای متعهد شدن نسبت به این اهداف است.

تحریک عقلانی: رهبر فضای فکر کردن را تشویق می کند و افراد را به تفکر و استدلال وا میدهد، رهبر در این بعد کارکنان را تشویق می­کنند تا با چالشها مواجه شده و برای روبرو شدن با آنها راه­ حل­های جدید اتخاذ کنند.

کاریزما یا تاثیر ایده­آل:ترغیب کارکنان به این نکته است که رهبر خود را به عنوان الگو قرار دهند و از او پیروی کنند(مارچ و همکاران، 2015).

مشخصات

پرسشنامه رهبری تحول گرا: پرسشنامه رهبری تحول گرا توسط کری بارنت،جان مک کورمیک و روبرت کونرز (2001) طراحی و اعتباربابی شده است، پرسشنامه مذکور چهار بعد ملاحظات فردی، تحریک عقلانی، انگیزش الهامی و کاریزما رهبری تحول گرا را مورد سنجش قرار می گیرد، پاسخ دهندگان نظرات خود را از بین 5 گزینه تنظیم شده(از کاملا مخالف تا کاملا موافق) انتخاب می­کنند.پرسشنامه دارای 23 سوال است. این پرسشنامه در پژوهش هادی(1392) اعتباریابی شده است. در پژوهش مذکور پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد.

تعداد صفحات:  8 صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 23گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0