<span itemprop="name">پرسشنامه استدلال اخلاقی رست و همکاران</span>
تاریخ انتشار:
21 اکتبر 2018
آخرین بروز رسانی:
4 فوریه 2019

استدلال اخلاقی: استدلال اخلاقی را می‌توان به عنوان فرآیندی توصیف کرد که طی آن فرد تلاش می‌کند تا تفاوت بین تعریف حق و ناحق را در شرایطی شخصی و با استفاده از منطق تعیین کند (مرادی، 1395). استدلال اخلاقی شامل دو مبحث توجه به پیمان اجتماعی و پایبندی به اصول اخلاقی است که رعایت اخلاق در راستای رفاه همگان و نفع همه، احترام به حرمت و فردیت افراد و رعایت اصول وجدانی فارغ از موقعیت اخلاقی از جمله مشخصه‌های این دو مبحث عنوان شده است(مهدیه، 1392). تعریف کلبرگ از قضاوت اخلاقی عبارت است از توانایی تصمیمات و قضاوت هایی که اخلاقی هستند (یعنی بر اساس اصول درونی) و مطابق با این قضاوت ها عمل می کنند (ترمینی و گلدن، 2007).

مشخصات

پرسشنامه استدلال اخلاقی: تحقیقات رست در زمینه تحول اخلاق، از جمله پژوهش های سرنوشت ساز به حساب می آید که به روش شناسی جدیدی در بخش قضاوت های اخلاقی انجامید. رست و همکاران (1973) ابتدا در پی دستیابی به روش عینی و قابل اعتمادتری برای سنجش قضاوت های اخلاقی بودند. روشی که در مقایسه با روش کلبرگ، وقت کمتری طلب می کند و نمره گذاری آن نیز ساده تر است. رست و همکاران او آزمونی عینی برای اندازه گیری سطوح مختلف تحول روانی ساختند و آن را آزمون تبیین مسائل نامگذاری کردند که شامل چند داستان است (کدیور، 1378). این فرم کوتاه آزمون که شامل سه داستان می باشد. این داستان معماهای اخلاقی هستند و آزمودنی پس از هر داستان باید موارد درخواست شده را پاسخ گوید. فرم کوتاه این آزمون در پژوهشی با عنوان بررسی رشد وجدان اخلاقی دانش آموزان و رابطه آن با جو سازمانی به وسیله کدیور (1378) مورد استفاده قرار گرفته است. این پرسشنامه در پژوهش مرادی(1395) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  9صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 32گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0