<span itemprop="name">مفهوم و مبانی نظری مدیریت استرس</span>
تاریخ انتشار:
29 ژانویه 2021
دسته بندی:

استرس  : پدیده‌ای است که ارتباط آن با سلامت به شکل‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا عقیده ی اصلی بر این بود که یکی از عوامل مهم در تبیین‌های روان‌شناختی بیماری و سلامت، رخدادهای استرس‌زای زندگی است. پیش فرض اصلی این بود که هرچه فرد رخدادهای استرس‌زای بیشتری را تجربه‌ کند، با احتمال بیشتری دچار انواع اختلال‌ها می‌شود (سلیگمن،والکر و روزنهان 2001).به طور کلی فشار روانی یا استرس را به شیوه های زیادی تعریف کرده اند. شاید کار پزشکی به نام هانس سلیه  یکی از سوابق تاثیر گذار برای مفهوم سازی های کنونی مان از فشار روانی بوده است. وی اصطلاح سندرم سازگاری عمومی ( (GAS را برای توصیف پاسخ زیستی فشار روانی پایدار وسطوح بالای آن ارائه کرد. در مدل سلیه، سه مرحله پاسخ دهی وجود دارد:

1- در مرحله اول که واکنش هشدار نام دارد، فشار روانی، دستگاه عصبی خود مختار را فعال میکند. اگر فشار روانی خیلی شدید باشد، زخم های معدی–روده ای پدید می آید، نمود آدرنال بزرگ می شوند و غده تیموس تحلیل می رود.2-در مرحله دوم، یعنی مقاومت، جاندار سعی می کند که از طریق مکانیسم های مقابله ای موجود، با فشار روانی سازگار شود.3-اگر عامل فشار ادامه پیدا کند یا جاندار نتواند به گونه مؤثر سازگار شودمرحله سوم که فرسودگی نامیده می شود در پی می آید و جاندار می میرد یا دچار صدمه برگشت ناپذیر می شود (سلیه،1950 به نقل از کرینگ، دیویسون، نیل و جانسون، 1388: 243).در سندرم سلیه، تاکید بر پاسخ بدنی بوده نه بر رویدادهای محیطی ای که آن پاسخ را ایجاد می کند. پس از آن، محققان روان شناختی، مفهوم سلیه را گسترس دادند تا پاسخ های گوناگون استرس را که اشخاص نشان می دادند، شامل ناراحتی هیجانی، بدتر شدن عملکرد، یا تغییرات فیزیولوژیایی مانند افزایش رسانش پوست یا افزایش سطح برخی هورمون ها را تبیین کند. این تعاریف متمرکز بر پاسخ آن است که ملاک ها روشن و دقیق نیست.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر

تعداد صفحات: 36صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0