<span itemprop="name">مفهوم و مبانی نظری فرهنگ سازمانی</span>
تاریخ انتشار:
29 ژانویه 2021
دسته بندی:

 فرهنگ : در زبان فارسي معني مختلفي دارد كه مهمترين آنها ادب، تربيت، دانش، مجموعه آداب و رسوم، علوم ، معارف و هنرهاي يك جامعه است.(معین،489:1387). از ديدگاه علمي تعاريف متعدد و متنوعي از فرهنگ ارائه گرديده كه در ذيل به برخي از آنها اشاره مي شود :به عقيده هافستد (1980) فرهنگ عبارت است از : انديشه مشترك اعضاي يك گروه يا طبقه كه آنها را از ديگر گروهها مجزا مي كند و در جايي ديگر، فرهنگ به صورت مجموعه اي از الگوهاي رفتار اجتماعي، هنرها، اعتقادات، رسوم و ساير محصولات انسان ويژگيهاي فكري يك جامعه يا ملت تعريف مي شود .گروبر و كلوكهان (1952) مي گويد: در حالي كه بيش از يكصد و پنجاه تعريف براي فرهنگ بر شمرده اند سرانجام تركيبي به اين شرح پديد آورده اند: فرهنگ دربر گيرنده الگوهاي آشكار و پوشيده اي از رفتار و براي رفتار است كه از راه نمادها كه دستاورد نمايان گروههاي انساني است. آموخته مي شود و انتقال مي يابد . ( به نقل از طوسي ، 71:1377)

تخمين زده مي شود كه از فرهنگ تا كنون حدود چهارصد نوع تعريف ارائه شده باشد. اما تعاريف مشتركي را مي توان يافت كه حالت ساده تري داشته و قابل فهم تر هستند كه در زير به آنها اشاره مي شود :استانلي ديوس (240:1373) معتقد است انسانهايي كه در يك نظام اجتماعي كوچك يا بزرگ زندگي مي كنند داراي باورها، اعتقادات، ارزشها، سنتهاو هنجارهاي مشتركي هستند كه در مجموع، فرهنگ آن نظام اجتماعي را تشكيل مي دهد. فرهنگ را مي توان توافق ميان اعضاي جامعه درباره ويژگيهاي مشتركي كه بر فرد، گروه و سازمان و تعامل آنها در يك محيط باز تاثير مي گذارد تعريف كرد (ممي زاده، 1373 ) از مجموع اوصاف و تعاريف فرهنگ، ويژگي هاي عمده ذيل را مي توان استنباط كرد:-فرهنگ پديده اي است كه بين همه ي افراد يا بيشتر آنها در گروههاي اجتماعي مشترك است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  38صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0