<span itemprop="name">مفهوم و مبانی نظری خصوصی سازی آموزش عالی</span>
تاریخ انتشار:
22 ژانویه 2021
دسته بندی:

دانشگاه باز­تاب پیشرفت یک کشور و سرمایه­ی انسانی آن محسوب می­شود (Florida, 2006). همچنین به دلیل ظهور اقتصاد مبتنی بر دانش «آموزش عالی برای همه» به یکی از مهم­ترین اهداف سیاست تعلیماتی بسیاری از کشور­ها تبدیل شده است. طی سالیان اخیر رشد شتابان و فزاینده­ی دسترسی به آموزش عالی در بسیاری از کشور­ها به عنوان پاسخی به ضرورت­های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مورد حمایت قرار گرفته است. علاوه بر دسترسی بیشتر به آموزش عالی، توزیع عادلانه­تر منابع و بودجه به آموزش عالی در مقایسه با سایر بخش­ها توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران را به خود جلب کرده و اهمیت آن از سوی بسیاری از پژوهشگران مورد تاکید قرار گرفته است تا کشور­ها بتوانند خود را با شرایط جدید رقابت جهانی وفق دهند (معاونت پژوهش­های فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1389، ص 4). گرایش کشور­ها به استقبال از جهانی شدن همراه با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، رویکرد­ها و ابزار­های قدرتمندی را برای ایجاد شبکه­های جهانی آموزشی و پژوهشی ایجاد کرده است (Abel. Et al, 2007). جهانی شدن شامل گروهی از قلمرو­هاست که در داخل آن عمل می­کنند، مهم­ترین این قلمرو­ها شامل قلمرو اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، ایدئولوژیک، فرهنگی و محیطی است. همه­ی این قلمرو­ها در چار­چوب قدرتمند اجتماعی-  اقتصادی حرکت می­کنند (Berberoglu, 2008). استرومکویست با به هم آمیختن دو مفهوم «جهانی شدن» و «بین­المللی » شدن آن را چالشی برای ورود به دانشگاه­ها به عرصه­ی رقابت­های جهانی تلقی می­کند و بر این باور پای می­فشارد که در سطوح دانشگاهی، جهانی شدن از سوی اندیشه پردازان دانشگاهی به « بین­المللی» شدن تعبیر می­شود که نه تنها بر برنامه­های دانشگاهی تاثیر می­گذارد، بلکه موجب تغییرات ساختاری نیز می­گردد (Stromquist, 2003, p: 81).

بانک جهانی نیز در زمینه­ی مفهوم سازی در قلمرو «جهانی شدن آموزش عالی» برنکاتی اساسی نظیر «جنبه­های اجتماعی و انسانی آموزش»، «نقش آموزش عالی در توسعه­ی پایدار» اشاره می­کند (جاودانی، 1388، ص 118). فعالیت دانشگاه­ها در عصر جهانی شدن، ماموریت­های انحصاری تولید دانش را تحت شعاع قرار داده و دانشگاه­ها را به بنگاه­های خدماتی برای حل مشکلات منطقه­ای، ملی و جهانی تبدیل کرده است. به گفته گیبونز2002) تنها زمینه­ای که به نظر می­رسد در آن جهانی شدن مورد اعتراض قرار نگرفته، فضای تولید دانش است. وی جهانی شدن را فر­آیندی پویا می­داند که محرک تغییر در دانشگاه­ است؛ زیرا به خودی خود موجب تغییر رفتار علمی در فرآیند پژوهش می­شود. وی ماهیت رقابت پویا را در کانون توجه خود قرار داده و در عین حال، یاد­آور می­شود که این امر به منزله­ی تشویق دانشگاه­ها به داشتن رفتاری همانند مشاغل و داد­و­ستد نیست. گینکل (, 2002) نیز با اشاره به نامگذاری سال 2002 به عنوان سال «جهانی شدن با شکلی انسانی» توسط یونسکو، معتقد است که کل نظام تعلیم و تربیت و به خصوص آموزش عالی در این میان نقش اساسی دارند. وی با اشاره به بعد جغرافیایی جهانی شدن که بر­چیده شدن فاصله­ها، تغییر مفهوم «فاصله» از نظر ارزش زمانی و در نهایت، تغییر طریقه درک ما از دنیا با توجه به مفهوم مکان و به عبارت دیگر، دنیای بدون مرز منجر شده است؛ براین باور است که ما باید فرزندان و دانشجویانمان را برای چنین دنیایی با ویژگی­های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن پرورش دهیم. شرایط کنونی جهانی در حوزه­ی آموزش عالی توجه به شاخص­های کیفی جامع­تری را برای بهبود اجتناب نا­پذیر ساخته است. به عبارت دیگر، چنانچه دانشگاه بخواهد در عصر جهانی شدن به خوبی عمل کند، داشتن نگاهی بین­المللی ضروری است (آراسته و همکاران، 1387، ص 49).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 54صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0