<span itemprop="name">مفهوم و مبانی نظری تحلیل شبکه های اجتماعی</span>
تاریخ انتشار:
18 ژانویه 2021
دسته بندی:

سنجش و ارزیابی علم، در قالب بروندادهای علم و روش شناسی علم­سنجی انجام می­پذیرد. علم ­سنجی رشته­ای است که تولیدات و ارتباطات و تعاملات علمی بین موجودیت های علمی را مورد مطالعه قرار می­دهد. علم سنجی به دنبال سنجش برونداد علمی سازمان­­ها و افرادی است که در حوزه تولید علم فعالیت می­کنند (لیدسدروف و بسلار 1997). علاوه بر آن، شناسایی عوامل تأثیر گذار بر انتشار و تولید علم نیز در حوزه مطالعات علم سنجی قرار می­گیرد؛ هر چند که بیشترین نمود علم­سنجی در علمی، به ویژه مقالات مقالات علمی به عنوان نمود عینی علم، گرایش به سنجش و اندازه گیری کمی و در برخی موارد کیفی مقالات شدت بیشتری یافته و به طور عملی حوزه­های علم­سنجی را به خود مشغول کرده است (نقل ازحسن زاده، 1390).به نظر می­رسد که مطالعات علم­سنجی فقط به مطالعات دانشگاهی یا بررسی بسامدی مقالات محدود نمی­شود و می­توان در سازمان­ها نیز با استفاده از روش­های علم­سنجی یا پیگیری ارجاعات به شناسایی افراد تأثیر گذار و صاحبان فکر و اندیشه یا به تعبیر مشهورتر افراد هسته سازمان پرداخت و از سوی دیگر هزینه سودمندی بودجه­های تحقیقاتی را در قالب تولیدهای علمی مورد بررسی قرار داد (حسن­زاده،1390). نحوه و نوع ارتباط در سازمانها می­تواند موضوع جالبی برای بررسی روند تولید اطلاعات در آن سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

در فصل بعد این پژوهش، ابتدا به بررسی مبانی نظری پژوهش و زیربنای فکری و تاریخی آن پرداخته می‎شود تا گستره موضوع روشن شود. برای این منظور ابتدا به بررسی و تبیین و تعریف علم­سنجی، تحلیل شبکه اجتماعی، مفاهیم اصلی در تحلیل شبکه اجتماعی، نقشه­های علم، تاریخچه نقشه­های علم، نحوه ترسیم نقشه­های علم و انواع نقشه­های علم پرداخته می­شود. پس از جمع بندی مطالب ارائه شده، نمونه­هایی عملی از پژوهش­هایی که به ترسیم نقشه علم و سایر موارد مرتبط با موضوع پژوهش پرداخته­اند به تفکیک پیشینه پژوهش در داخل کشور و خارج از کشور پرداخته می­شود.علم سنجی: علم­سنجی از نظر لغوی به معنای دانش اندازه­گیری علم است و به زبان ساده به مطالعه­ی جنبه­های کمی علم به منظور برنامه­ریزی و سیاست­گذاری پژوهشی یا اقتصادی در امر پژوهش­های فردی، گروهی، سازمانی، ملی یا بین المللی اطلاق می­شود. این اصطلاح اساساً به منظور مطالعه­ی تمام جنبه­های نوشتاری علم و فناوری مورد استفاده قرار می­گیرد (حیدری، 1389، ص18).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:28صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0