<span itemprop="name">مفهوم و مبانی نظری  اخلاق</span>
تاریخ انتشار:
29 ژانویه 2021
دسته بندی:

اخلاق: «اخلاق» جمع«خَلق» يا «خُلق» که در معناي«… عادت، رويه و سجيه» آورده شده است (کلهر، 50:1383)اخلاقرتمی توان تحقيق در ماهيت و سطوح اعتقادي افراد است، آن جايي که اخلاقيات را به معناي باورها، استانداردها و قوانين رفتار اخلاقي در نظر بگيريم. (تایلر)اخلاق در اصطلاح علماي اخلاق عبارت از«ملکات نفساني» است که اين ملکات نفساني يا از فضايل (مانند شجاعت، سخاوت، عفت، صداقت و امانت) و يا از رذايل (مانند دروغ، ترس، بخل، کينه و حسد) است. اخلاق در حقيقت ملکاتي (قدرت و توانايي انجام کاري که در اثر تمرين و ممارست در طبيعت انسان متمکن و جايگزين مي شود) است که در نفس انسان حاصل مي شود و بر سلوک و رفتار او تأثير مي گذارد، تا به اعمال انسان در زندگي جهت دهد(کلهر1383). در اين معنا موضوع اخلاق، روح انسان است، به شکلي که زشتي و زيبايي خُلق، از ويژگي هاي«روح» است (واثقي، 161:1384). بنابراين مي توان گفت اخلاق يک«حالت دروني است که آن را از رفتار و کردار فرد کشف مي کنيم» (جوادي آملي،  6:1381).

 دانشمندان اروپايي نيز هر کار نيک و عمل پسنديده را اخلاق دانسته، و اعمال زشت و رفتارهاي شرورآميز را خلاف اخلاق معرفي کرده اند، ولي با اين تفاوت که اين رويکرد تنها به شکل و قالب عمل متوجه است و نقش نيت و انگيزه را ناديده مي گيرد. برخي مانند هگل، اخلاق را عبارت از پيروي و اطاعت از قوانين مي دانند (اسماعيلي يزدي،  20:1382). هگل معتقد است که اگر جامعه بخواهد در راه و آسايش زندگي کند و از نعمت امنيت برخوردار باشد، بايد قانون را محترم شمرده، رفتار خود را بر اساس درستي و دادگري استوار سازد و حقوق ديگران را رعايت نمايد. ليکن فضايل اخلاقي و سجاياي انساني، عالي تر از پاي بندی به قانون و بسيار برتر از آن چيزي است که هگل تصور کرده است(همان منبع).  کانوک و جانز معتقدند که موضوعاتی همچون انصاف، تصمیم گیری در خصوص این که چه چیزی درست یا غلط است، مشخص نمودن عملیات و مقرراتی که رفتار مسؤولانه بین افراد گروه ها را تأیید می کند، در حوزه اخلاقیات قرار دارند (ارم و آشتون).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  39صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0