<span itemprop="name">ادبیات و پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و آنگ</span>
تاریخ انتشار:
16 نوامبر 2021
دسته بندی:

هوش فرهنگي: دانشمندان مختلف براي تعريف هوش، تلاش­هاي بسياري كرده­اند. از زماني كه پديده­اي به نام هوش توسط آلفرد بنيه (1905) در فرانسه به صورت عدد و رقم نمود كمي يافت و اصطلاح بهره هوشي توسط ترمن (1916) معرفي شد نزديك به يك قرن مي­گذرد. از آن زمان تا كنون بسياري از روانشناسان تعاريف و طبقه­بندي­هاي مختلفي از هوش به دست داده و بر آن اساس به تهيه ابزارهايي پرداخته­اند،‌كه مدعي سنجش اين كيفيت ذهني هستند. به طور كلي هوش عبارت است از ظرفيت فرد براي تفكر، استدلال و حل مسئله به طور مولد و سازنده ساليان سال هوش  عاطفي به عنوان معيار سنجش هوش كلي فرد مطرح بود تا اينكه گاردنر در سال 1983، در كتاب نظريه هوش چندگانه هشت نوع هوش را توصيف كرد كه در داخل مفهوم كلي هوش قرار مي­گيرند. انواع هوش از نظر گاردنر عبارتند از: هوش منطقي – رياضي، هوش زباني، هوش قضايي، هوش بدني – حركتي، هوش موسيقي (هنري)،‌ هوش درون فردي، هوش ميان فردي، هوش طبيعت گرا (قلي پور، 1386 :44).در سال­هاي اخير در راستاي توجه به هوش چندگانه،‌ هوش عاطفي در مديريت مورد تأكيد قرار گرفته است (قلي پور،  1386 :43)، دانيل گلمن (1998) مفهوم هوش هيجاني را به عنوان توانايي كنترل احساسات خود و ديگران، تمايز بين آنها و استفاده از اين اطلاعات براي هدايت تفكرات و اعمال اشخاص ارايه نمود.

گلمن در مورد تأثير ضريب هوش معتقد است كه بهره هوشي تعيين كننده پيشرفت­هاي علمي و موفقيت­هاي حرفه­اي است ولي سهم آن در موفقيت­ تنها حدود 20 درصد است. تلاش براي شناسايي ساير عوامل مؤثر بر موفقيت حرفه­اي موجب ورود واژه­هاي هوش عاطفي (هيجاني) به ادبيات مديريت شد. هر چند هنوز كسي به طور دقيق نمي­تواند بگويد سهم هوش عاطفي در پيشرفت افراد چقدر است. اهميت هوش عاطفي همزمان با بالا رفتن مديران در سلسله مراتب سازماني افزايش مي­يابد. چرا كه اهميت ارتباطات سازماني زياد مي­شود.هوش عاطفي بر خلاف هوش رياضي – منطقي،‌ قابل يادگيري است. اگر انسان­ها درباره احساسات و تجارب خود با هم بحث و گفتگو كنند،‌ اين امر به نوعي موجب يادگيري عاطفي آنها خواهد شد.البته يادگيري درباره عواطف بدين گونه نيست كه چند تمرين خاص را انجام داد و نتيجه يادگيري را بلافاصله مشاهده كرد، بلكه نتيجه اين نوع يادگيري در تعامل با افراد و در فعاليت­هاي گروهي نمايان خواهد شد. هوش فرهنگي در راستاي هوش عاطفي و اجتماعي است. هوش عاطفي فرض مي­كند كه افراد با فرهنگ خود آشنا هستند، بنابراين براي تعامل يا ديگران از روش­هاي فرهنگي خود استفاده مي­كنند؛ هوش فرهنگي جايي خودش را نشان مي­دهد كه هوش عاطفي ناتوان است يعني در جايي كه با افرادي در محيط­هاي ناآشنا سر وكار داريم‌ (ارلي و موساكوفسكي،2004 : 6).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات هوش فرهنگی همراه پرسشنامه استاندارد  ارلی و آنگ (2003)در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد فایل های ادبیات نظری: 4 فایلWORD

تعداد فایل های پرسشنامه:  یک پرسشنامه استاندارد فایل WORD

تعداد گویه ها:   20گویه

تفکیک ابعاد:  دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0