<span itemprop="name">ادبیات و پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس</span>
تاریخ انتشار:
18 ژانویه 2022
دسته بندی:

سرمایه فکری : مفهوم سرمایه را می­توان از آراي مارکس دنبال کرد.در مفهوم پردازي مارکس، سرمایه بخشی از ارزش اضافی است که سرمایه داران، کسانی که ابزار تولید را در اختیار دارند، از گردش کالاها و پول در فرآیندهاي تولید و مصرف آن را بدست می­آورند. در این گردش، به کارگران در مقابل کار(کالاشان) دست مزد پرداخت می شود که به آنها امکان می­دهد کالاهایی(از قبیل غذا،مسکن و لباس)را براي ادامه حیات خود (ارزش مبادله) خریداري کنند. اما کالاي پردازش و تولید شده توسط سرمایه داران را می­توان با قیمت بالاتري در بازار مصرف فروخت (ارزش مصرف کننده). در این تصویر از جامعه سرمایه داري، سرمایه بیانگر دو عنصر مرتبط اما متمایز است. از یک سو سرمایه بخشی از ارزش اضافی است که به زعم مارکس توسط کارگران تولید شده اما نصیب سرمایه داران می شود. از سوي دیگر، سرمایه بیانگر یک سرمایه گذاري از سوي سرمایه گذاران به امید بازدهی و کسب سود در بازار است. بنابراین سرمایه در مفهوم مارکسی(کلاسیک)نظریه­اي در باره روابط اجتماعی استثماري میان دو طبقه است.از دهه 1960 به این سو، شاهد ظهور نظریه­هاي جدید سرمایه هم چون سرمایه انسانی، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی هستیم. به طور مثال نظریه سرمایه انسانی شولتز.سرمایه را به مثابه سرمایه گذاري در آموزش با بازگشت سرمایه(سود) معین در نظر می­گیرد. کارگران در مهارت هاي فنی و دانش سرمایه گذاري می­کنند تا بتوانند با کسانی که فرآیند تولید را کنترل می­کنند براي پرداخت به مهارت کارشان وارد مذاکره شوند.

به همین ترتیب سرمایه فرهنگی آن گونه که بوردیو(1990) توصیف کرده است بیانگر سرمایه­گذاري طبقه مسلط در بازارتولید مجموعه­اي از نمادها و معانی­اي است، که توسط طبقه تحت سلطه، غلط درك و درونی شده و آن­ها را به مثابه نمادها و معانی طبقه خود پذیرفته­اند. این نظریه می پذیرد که توده­ها (طبقه تحت سلطه) به عنوان عاملان اجتماعی می توانند سرمایه گذاري کنند و این نمادها و معانی را  بدست آورند.بدین ترتیب تصویر ساختار اجتماعی از مبارزه دو گانه آشتی ناپذیر، به تصویر گفتمان­هاي لایه بندي شده تغییر می­یابد.از طرف دیگردر نظریه­هاي سرمایه جدید به جاي اینکه سرمایه به عنوان بخشی از فرآیند استثمار طبقاتی در جامعه دیده شود(تحلیل سطح کلان)؛ به چگونگی سرمایه گذاري کارگران و عاملان به عنوان کنشگرانی که براي کسب ارزش افزوده کارشان در بازار سرمایه گذاري می­کنند پرداخته می­شود (تبیین سطح خرد) و کنش یا انتخاب به عنوان مولفه­هاي مهم در نظریه­هاي جدید سرمایه ظاهر می­شوند. بنابراین در این نظریه­ها یک گذر تبیینی از سطح کلان به سطح خرد مشاهده می­شود. نظریه­هاي جدید سرمایه همچنین بر تعامل کنش­هاي فردي و وضعیت­هاي ساختاري در فرآیند سرمایه گذاري تاکید دارند(لین، 1999 به نقل از توسلی و موسوي، 1384).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات سرمایه فکری همراه پرسشنامه استاندارد   بونتیس(1998) در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد فایل های ادبیات نظری: 19فایلWORD

تعداد فایل های پرسشنامه:  یک پرسشنامه استاندارد فایل WORD

تعداد گویه ها:   42گویه

تفکیک ابعاد:  دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0