<span itemprop="name">ادبیات و پرسشنامه اعتماد سازمانی مک نایت و چروانی</span>
تاریخ انتشار:
18 ژانویه 2022
دسته بندی:

اعتماد سازمانی: مفهوم اعتماد از جمله مفاهيمي است كه از سوي صاحب نظران رشته هاي علمي مختلف، مورد توجه و بررسي قرار گرفته است. در واقع محققان در اين رشته ها، موضوع مشابهي را از رويكردهاي مختلف مورد بررسي قرار داده اند، كه هر يك بر جنبه هاي خاصي از مفهوم اعتماد تمركز كرده اند كه اين امر خود منجر به ارائه تعريفي ناقص از سازه اعتماد شده است (لويسكي و همكاران، 1998؛ روسو و همكاران، 1998). هوسمر (1995) معتقد است كه اختلاف نظرهاي زيادي در مورد تعريف سازه اعتماد وجود دارد. ويلسون (1993) بيان مي كند كه هر چند اعتماد مفهوم مهمي براي مطالعه مي باشد ولي موضوعي است كه تفسير و تعبيرهاي متفاوتي دارد. پورتر و همكاران (1975) معتقدند كه اعتماد شبيه اتمسفر است، بطور گسترده درباره آن صحبت مي شود، براي سازمان ها حياتي مي باشد، ولي هنگامي كه زمان تعريف دقيق آن در حوزه سازمان مي رسد، دچار ابهامات زيادي مي شود. روان شناسان اجتماعي از طريق تاكيد بر عوامل زمينه اي كه ممكن است باعث افزايش و يا كاهش اعتماد شود، اعتماد را به عنوان انتظار افراد از رفتار ديگران در حين تعاملات اجتماعي تعريف مي كنند. روانشناسان شخصيت،

به اعتماد به عنوان يك اعتقاد و يا انتظار و يا احساسي كه ريشه در شخصيت آدمي و يا ظرفيت رواني اوليه فرد دارد، نگاه مي كنند. اقتصاددانان و جامعه شناسان اعتماد را از منظر سازمانها و مشوق هايي كه براي كاهش بي ثباتي و نگراني ناشي از تعاملات با بيگانگان (غريبه ها) ايجاد مي شود، بررسي مي كنند (لويسكی و همكاران، همان منبع، 1998). كوك و وال (1980) معتقدند كه مفهوم اعتماد در زبان مشترك به معني ميزان تمايل فرد به نسبت دادن نيات خوب به ديگران و داشتن اطمينان به گفتار و كردار آنها مي باشد. رابينسون (1996) اعتماد را به عنوان «انتظارات، فرضيات و يا عقايد يك فرد در رابطه با احتمال اينكه اعمالي آتي طرف هاي مقابل، مفيد، مطلوب و فاقد منافع فردي و فرصت طلبي باشد» تعريف مي كند (شاكلي _ زالباك، 2000: 37). سازه ي اعتماد سازماني را به عنوان انتظارات مثبتي كه افراد، بر پايه نقش هاي سازماني، مناسبات، تجربيات، وابستگي های متقابل از نيات و رفتارهاي مختلف اعضاء سازمان دارند، تعريف مي كنند. از ديدگاه متهاي (1989) اعتماد به عنوان احساس اطمينان كاركنان به سودمندي و ثبات رفتار و اظهارات سازمان هنگام مواجه با شرايط ناپايدار و مخاطره آميز تعريف مي شود.

 مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات اعتماد سازمانی  همراه پرسشنامه استاندارد  مک نایت و چروانی (2002) در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد فایل های ادبیات نظری :9 فایلWORD

تعداد فایل های پرسشنامه:  یک پرسشنامه استاندارد فایل WORD

تعداد گویه ها:18گویه

تفکیک ابعاد:  دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0