<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری کیفیت سود</span>
تاریخ انتشار:
11 دسامبر 2021
دسته بندی:

كيفيت سود: نظریه کیفیت سود برای اولین بار توسط تحلیل­گران مالی و کارگزاران بورس مطرح شد، زیرا آنان احساس می­کردند سود گزارش شده قدرت سود را آن چنان که در ذهن مجسم می­شود نشان نمی­دهد. آنان دریافتند که پیش­بینی سودهای آینده بر مبنای نتایج گزارش شده، کار مشکلی است. افزون بر این، تحلیل­گران فهمیدند که تجزیه و تحلیل صورت­های مالی شرکت­ها به دلیل نقاط ضعف متعدد در اندازه­گیری اطلاعات حسابداری کار مشکلی می­باشد. سوال اساسی این است که چرا تحلیل­گران مالی در ارزیابی خود از سود خالص گزارش شده و یا سود هر سهم شرکت (بدون تعدیل ) استفاده نمی­کنند و جانب احتیاط را رعایت می نمایند. پاسخ این است که در تعیین ارزش شرکت نه تنها به کمیت سود، بلکه باید به کیفیت آن نیز توجه شود. منظور از کیفیت سود، زمینه بالقوه­ی رشد سود و میزان احتمال تحقق سودهای آتی است. به بیان دیگر، ارزش یک سهم تنها به سود هر سهم سال جاری شرکت بستگی ندارد بلکه به انتظار از آینده شرکت و قدرت سود آوری سال­های آینده و ضریب اطمینان نسبت به آن بستگی دارد(جهان خاني و ظريف فرد 1374).

در مقالات مختلف در تعريف مفهوم كيفيت سود به دو ويژگي براي تعيين كيفيت سود اشاره شده است: 1) سودمندي در تصميم 2) ارتباط كيفيت سود و سود اقتصادي (يعني سود تا چه حدي سود طبق تعريف هيكس را به نحو صادقانه بيان مي كند.)سود اقتصادي هيكس، بيانگر مبالغي است كه مي توان طي يك دوره مالي(در قالب سود تقسيم شده) مصرف نمود، در حالي كه ثروت ابتدا و انتهاي دوره مالي برابر باشد. به عبارت ديگر اين تعريف از سود، بيانگر تغيير در خالص داراييهاي اقتصادي شركت، به جز مبادلات مالكانه است. به بيان ديگر، كيفيت سود بالا نشان دهنده مفيد بودن اطلاعات سود براي تصميم گيري استفاده كنندگان و همچنين مطابقت بيشتر با سود اقتصادي است. اما به دليل آنكه بين افراد درباره مفهوم سود اجماع وجود ندارد، ارائه تعريفي از سود امكان پذير نيست. كيفيت سود عبارت است از توانايي سود براي برآورده كردن هدف اوليه صورتهاي مالي كه همان فراهم كردن اطلاعات مفيد براي سرمايه گذاران، اعتباردهندگان و استفاده كنندگان است تا از طريق آن بتوانند دورنما و چشم انداز جريانهاي نقدي يك شركت را ارزيابي نمايند._ مطابق نظر فرانسيس و شيپر كيفيت سود بالا، براي شركتهايي كه به سودهاي اقتصادي واقعي نزديكترند لحاظ مي شود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  25 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0