<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  پیدایش یادگیری زایشی</span>
تاریخ انتشار:
15 دسامبر 2021
دسته بندی:

پیدایش یادگیری زایشی: پس از جنگ جهانی دوم، برخی از روانشناسان در موسسه­ها و سازمان­های آموزشی مشغول به کار شدند که توانستند آموزش را به عنوان یک سیستم در نظر بگیرند و برخی از رویه­های تجزیه و تحلیل، طراحی و ارزشیابی به طور نوآورانه­ای توسعه دادند که شاید نمونه­ی این موارد را به توان به کار رابرت میلراشاره کرد (دمپسی و ریزر، 2012).از جمله دستاوردهای نگاه سیستمی و طراحی آموزشی مبتنی بر آن، گسترش جنبش آموزش برنامه­ای اسکینر از اواسط دهه­ی 1950 و دهه­ی 1960 بود که این امر خود نیز باعث توسعه­ی رویکرد سیستم­ها گردید. در واقع باید خاطر نشان کرد که آموزش برنامه­ای به نوعی با ترویج اهداف رفتاری و ارزشیابی مبتنی بر معیار و ارائه بازخورد مبتنی بود. به عبارتی در تاریخ رشته تکنولوژی و طراحی آموزشی تا سال 1965، رویکرد رفتارگرایی حاکم بود که از منظر طراحی آموزشی از لحاظ موارد زیر در خور تأمل است:الف) تعریف یادگیری: عبارت است از فرآیندی که از یک فعالیت نشأت می­گیرد یا از طریق واکنش نسبت به موقعیت پیش­رو تغییر پیدا می­کند …

ب) نقش یادگیرنده: از منظر این دیدگاه یادگیرنده، فردی است که در معرض محرک­های محیطی قرار می­گیرد و از طریق پاسخ­دهی به آن محرک و پیامدهایی که پس از آن می­آید، رفتار مورد نظر آموخته می­شود (پوراحمدعلی و صاحبی مشفق، 1391).ج) آموزش برنامه­ای و ماشین­های تدریس: ماشین تدریس توسط اسکینر در دهه­ی 1950 معرفی گردید که به شکل­گیری رفتار به نوعی کمک می­کرد و استفاده از آن مستلزم این بود که محتوا خرد شده و دانش­آموزان از طریق طی کردن این گام­های کوچک به یادگیری بپردازند (ریچی، کلاین و تریسی، 2011).د) تحلیل وظیفه: نظریه­ی یادگیری رفتارگرایی در طراحی آموزشی برای تجزیه و تحلیل وظایفی به کار می­رود که یادگیرنده از طریق انجام آن­ها به هدف کلی آموزشی دست پیدا می­کند. به عبارتی نتیجه­ی این نوع تحلیل، فراهم آمدن فهرستی از گام­های قابل مشاهده و مهارت­هایی است که برای اجرای هر گام لازم می­باشد (ریچی، کلاین و تریسی، 2011).ه) هدف­های رفتاری: اصطلاحات و عبارت­های دقیقی هستند که به صورت فعل­های قابل مشاهده و قابل اندازه­گیری در شرایط معینی و با استانداردهای مورد قبول خاصی بیان می­شوند که از یادگیرنده انتظار می­رود در پایان آموزش بدان دست یابد. هدف از بیان این نوع رفتارها تدارک مبنایی برای ارزشیابی میران اثربخشی آموزش است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 44 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0