<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری هوش هیجانی</span>
تاریخ انتشار:
17 اکتبر 2021
دسته بندی:

هوش هيجاني  : هوش هیجانی، مهارتی است که دارنده آن می‌تواند از طریق خودمدیریتی آن را بهبود بخشیده و از طریق همدلی  تأثیر  آنها را درک کند و از طریق مدیریت روابط به شیوه‌ای رفتار کند که روحیه خود و دیگران را بالا ببرد (گلمن ،1999).هوش هیجانی یک سازۀ چندعاملی است که از چند توانایی به هم پیوسته عاطفی، شخصی و اجتماعی تشکیل شده است که ما را در رویارویی با مقتضیات زندگی روزمره یاری می‌دهد.خودآگاهی یک مؤلفه مهم هوش هیجانی است. بدون یک درک درست از خود، نمی‌توان درمورد عواطف، نه با خود و نه با دیگران صادق بود و در این صورت از تحلیل و استفاده و کنترل آن‌ها برای ایجاد تأثیرات مثبت محروم خواهد شد.البته هوش هیجانی توانایی گول زدن دیگران را می‌دهد، پس دوست داشتن خود و قبول هیجان‌های خود به این معنا نیست که  بتوان به طور آزادانه‌ای به هیجان‌های خود پاسخ داد ویا اعمال غیرمسئولانۀ هیجان‌های خود را توجیه کرد.

بنابراین در اینجا باید بهای بیشتری به مؤلفۀ همدلی هوش هیجانی داد و اشاره کرد که همراه اخلاقیات با هوش هیجانی، ضروری به نظر می‌رسد؛ بدون همدلی به عنوان یک کفایت از کفایت‌های هیجانی، شخص می‌تواند بطور قابل تصوری همۀ مهارت‌های دیگر کفایت هیجانی را در یک مدل ماکیاولی یا حتی ضد اجتماعی ظاهر کند.نظریه توانایی هوش هیجانی را به چهار حوزه تقسیم می‌نماید که حوزه اول شامل ادراک و ابراز هیجان‌ها می‌باشد که دربرگیرنده ارزیابی صحیح هیجان‌های خود و دیگران می‌باشد. حوزه دوم شامل توانایی کاربرد هیجان‌ها جهت تسهیل تفکر است که دربرگیرنده پیوند و ارتباط صحیح هیجان‌ها با سایر احساسات و نیز توانایی کاربرد هیجان‌ها برای بهبود و افزایش تفکر می‌باشد. سومین حوزه یعنی درک و فهم هیجان‌ها، شامل تجزیه کردن هیجان‌ها به اجزای مختلف، فهمیدن و درک تغییر احتمالی از یک حالت احساسی به حالت احساسی دیگروفهم احساسات پیچیده در موقعیت‌های اجتماعی می‌باشد. در پایان حوزه چهارم مدیریت هیجان‌ها است که شامل توانایی اداره احساسات خود و دیگران می‌باشد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 57صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0