<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  نگرش  جنسی</span>
تاریخ انتشار:
19 ژانویه 2022
دسته بندی:

نگرش : براي نگرش، واژه­هاي زيادي بيان شده است و آن را مترادف واژه­هاي همچون روش، باوراحساسات، ارزش­ها، ذهنيت، چشم انداز، اعتقاد، سبك و … قرار داده­اند. در واقع بسيار مشكل است كه با توجه به كاربرد روزمره اين واژه­ها، رابطه آن را با نگرش تبيين كنيم. شايد بتوان گفت آنها براي استفاده در توضيح تئوري نگرش تدوين شده­اند. بنابراين كسي  به آنها به شكلي يكسان نگاه نمي­كند. به عنوان مثال گاهي رفتار مساوي و برابر با نگرش دانسته مي­شود و گاهي بخشي از آن محسوب مي­شود. براي تعريف نگرش از تعريف كارتسول،بلوم و مسيا (1971) استفاده مي­كنيم: نگرش مجموعه­اي از ويژگيهاي شخصي، ارزش­ها، هنجارها، ايده­ها، تفكرات، انديشه­ها و معاني است كه تعيين مي­كند شخص در يك موقعيت خاص چگونه رفتار مي­كند (كمالي، 1386).كريمي (1383) نيز در كتاب خود تعاريف متعدد ديگري از نگرش عنوان كرده كه عبارتند از:1- نگرش عبارت است از آمادگي براي توجه يا اقدام به عمل از نوعي مشخص (بالدوين1901).2- نگرش فرايندي از هوشياري فردي را نشان مي­دهد كه فعاليت واقعي يا احتمالي متناظر با ارزش­ها و فعاليت­هاي اجتماعي به هرشكلي را تعيين مي­كند و حلقه پيوندي بين آنها است (توماس و نانيكي1981).

3- وقتي يك تجربه خاص به طور مداوم تكرار مي­شود، تغيير آمايه­اي ايجاد مي­شود كه بسياري از سلولهاي عصبي مركزي را تحت تاثير قرار مي­دهد و در بخشهاي ديگر دستگاه عصبي مركزي گسترش مي­يابد. اين تغييرات در آمايه دستگاه عصبي مركزي فرآيند دريافت را تعديل مي­كند. برحسب زندگي ذهني، اين آمايه­ها نگرش خوانده مي­شود (وارن 1922)4- نگرش يك حالت گرايش ذهني در انسان است براي عمل در جهت موافق يا مخالف با يك شيء معين (دروبا 1933).5- نگرش يك حالت رواني و عصب آمادگي است، كه از طريق تجربه سازمان داده شده و تاثيري هدايتي يا پويا بر پاسخهاي فرد به همه اشياء و موقعيت­هايي كه با آنها مربوط است، دارد (گوردون آلپورت 1935).6- نگرش نشان دهنده آمادگي عمومي ارگانسيم به صورت يك كل، نسبت به يك شيء يا موقعيت است كه سازگاري با آن را طلب مي­كند (لاندبرگ 1929).7- تركيب شناخت­ها، احساسها و آمادگي براي عمل نسبت به يك چيز معيني را نگرش مشخص نسبت به آن چيز مي­گويند .گوردن آلپورت (1935) به نقل از كريمي (1383) بر اين باور است كه در اين تعريف­هاي ظاهراً متفاوت فصل­هاي مشتركي پيدا مي­شود. هركدام از اين تعريف­ها، خصوصيت اصلي نگرش را آمادگي براي پاسخ دادن مي­دانند: نگرش حالت دروني و آمادگي است بجاي اينكه علني و عملي باشد، نگرش رفتار نيست، بلكه پيش شرط رفتار است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:25صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0