<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری مهارتهای  اجتماعی</span>
تاریخ انتشار:
4 دسامبر 2021
دسته بندی:

مهارت های اجتماعی: در سالهای اخیر روانشناسان تحقیق پیرامون ماهیت رفتارهای مهارتی را به طور جدی شروع کرده اند .رشد مطالعه ها در این حوزه به کارهای (گراهمن و ارگیل1960) مربوط است؛ آن هابه طور مشترک تحقیقی را درباره شباهت های تعامل انسان –ماشین و انسان – انسان طراحی کردند و به این ترتیب خطوط پایه ای مطالعه در این حوزه آغاز شد .در سال 1967 ،فیتزو پوسفر در بحث مهارت های فنی بر اهمیت مهارت های اجتماعی تاکید کردند.مخصوصا اینکه انسان باید نحوه ارتباط با دیگران را یاد بگیرند و الگوی اجتماعی پیچیده ای را از گردش کسب کنند .(روستین،1987،به نقل از اسلام دوست ،1383).
در متون روانشناسی مفهوم مهارت های اجتماعی به صورت های مختلف زیر تعریف شده است .
هارجی (1986) با وجود تعریف های ماهرانه به شش جنبه مهارت های اجتماعی اشاره میکند او میگوید : مهارت های اجتماعی عبارت است از مجموعه ای از رفتارهای هدفمند ، به هم مرتبط و متناسب با وضعیت که آموختنی بوده و تحت کنترل فرد می باشد .( هارجی و دیگران ، ترجمه بیگی و فیروز بخت ،1384).

هالینگر (1987) مهارت های اجتماعی را مهارت هایی میداند که برای داشتن ارتباط مثبت با دیگران و پذیرش توسط آن ها ضروری است. گرشام (1981،1986، 1988) محدودیت های اجتماعی را رفتارهایی می داند که احتمال دریافت تقویت را به حداکثر می رسانند و احتمال تنبیه موکول به رفتار اجتماعی فرد را کاهش میدهند.از نظر وی مهارت های اجتماعی رفتارهایی هستند که در موقعیت های معین ، پیامدهای اجتماعی مهم را پیش بینی می کنند ( گرشام و الیوت 1987، به نقل از کارتلج و ملبرن ، ترجمه نظری نژاد ، 1385 ).
تعریف دیگری که بارها نقل شده از کومز و اس لبی است : توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه ای اجتماعی خاص، به طرقی خاص که در عرف جامعه، قابل قبول یا ارزشمند باشد و در عین حال برای شخص سودمند افتد، بهره ای دو جانبه داشته باشد و یا نخست برای دیگران نافع باشد، به بیان دیگر مهارت های اجتماعی استعدادی است که باعث بروز رفتارهایی می شود که به صورت مثبت یا منفی تقویت می شوند و نه رفتارهایی که مورد تنبیه واقع می شوند یا توسط دیگران خاموش می شوند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  25 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0