<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری مدیریت نقدی</span>
تاریخ انتشار:
7 آوریل 2022
دسته بندی:

مدیریت نقدی: مدیریت وجه نقد یعنی کنترل حساب­های نقدی شرکت به نحوی که در زمان لازم، مبلغ بهینه ای از وجه (نه زیاد نه کم) در اختیار شرکت باشد. مدیریت مطلوب بر وجه نقد نیازمند داشتن اطلاعات در زمینه میزان احتیاج شرکت به وجه نقد، میزان موجودی نقدی و محل نگهداری این وجوه در هر زمان می­باشد. داشتن این اطلاعات به خصوص در شرایط تورمی حائز اهمیت است. هدف مدیریت وجه نقد سرمایه­گذاری وجه­نقد اضافی شرکت برای به دست آوردن یک بازده مناسب و در عین حال نگهداری نقدینگی کافی برای جوابگویی به نیاز­مندی­های نقدی شرکت در حال و آینده است. مدیر مالی شرکت می­بایست برای    سرمایه­گذاری وجوه نقد اضافی (در صورت وجود مازاد) و تأمین نیاز­مندی­های نقدی (در صورت وجود کمبود) برنامه­ریزی کند(اردکانیان، 1388).وجه نقد از منابع مهم و حیاتی هر واحد اقتصادی است. ایجاد توازن بین وجوه نقد موجود و نیازهای نقدی یکی ازمهم‌ترین عوامل سلامت اقتصادی واحدهای تجاری و تداوم فعالیت آن‌هاست. در بسیاری از تصمیم‌های مالی، الگوهای ارزش گذاری اوراق بهادار، روش‌های ارزیابی طرح‌های سرمایه‌ای و غیره، جریان‌های نقدی نقشی محوری دارد.به باور مودیگلیانی و میلر، بر اساس فرضیه بازارهای کامل، شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به بازارهای سرمایه به آسانی و با کمترین هزینه، پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود را تأمین مالی کنند به عبارت دیگر، شرکت‌ها میتوانند به آسانی منابع داخلی و خارجی را با هم جایگزین نمایند و هیچ هزینه اضافی از این بابت نمی پردازند،

لذا مانده وجه نقد، موضوعی نامربوط تلقی می‌شود و تصمیمات در مورد وجه نقد مستقل از وضعیت مالی شرکت خواهد بود واقعیت این است که در بازارهای ناقص، نمی‌توان به راحتی منابع داخلی خارجی را جایگزین یکدیگر در نظر گرفت؛ زیرا برای تأمین مالی خارج از شرکت باید هزینه اضافی پرداخت و این هزینه به دلیل عدم تقارن اطلاعاتی افزایش می یابد(شهبازی وهمکاران،1391).معمولا، مدیران به دنبال سطحی از موجودی‌های نقدی هستند که با توجه به مزایا و معایب نگهداری موجودی‌های نقدی حالت بهینه داشته باشد. وجه نقد باید در سطحی نگهداری شود که بین هزینه نگهداری وجه نقد و هزینه نا کافی بودن وجه نقد تعادل برقرار شود.به عبارت دیگر، شرکت‌ها در جستجوی آن سطح بهینه از نقدینگی هستند که به دلیل کمبود نقدینگی، ضررهای عمده به شرکت وارد نیایدو از طرفی، با نگهداری وجه نقد اضافی، فرصت‌ها از دست نرود و این مورد، همان سطح نقدینگی هدف در شرکت‌هاست که البته با توجه به ویژگی‌های گوناگون شرکت‌ها و دوره‌های زمانی مختلف، متفاوت است.وضعیت نقدینگی شرکت‌ها به مقدارزیادی تحت تأثیر ماهیت فعالیت شرکت‌ها قرار می‌گیرد.مدیران برای تعیین میزان نقدینگی یک دوره  قراردادهای مالی خود مذاکره مجدد می‌کند و یا ترکیبی از موارد فوق راانجام می‌دهد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 37زمانی را برنامه‌ریزی و جهت رسیدن به آن تلاش می‌کنند.شرکتی که کمبود موجودی‌های نقدی داشته باشد، سرمایه خود را از طریق بازار سرمایه افزایش می‌دهد، دارایی‌های موجود خود را نقد می‌کند، تقسیم سودهای خود را کاهش می‌دهد، در موردصفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0