<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  محوریت کار</span>
تاریخ انتشار:
4 جولای 2021
دسته بندی:

محوریت کار:اشتغال و درگیری های شغلی، محوریت نقش کار و محوریت کار همه اصطلاحاتی هستند که برای توضیح و توصیف پدیده ای استفاده می شوند که در آن فرد اهمیت زیادی به کار و اشتغال خود قائل می شود (کاستک 2012: ص 4).منهایم (1975) محوریت کار را اینگونه تعریف کرده می کند: ” غالبیت نسبی مفاهیم کاری در ذهن فرد را محوریت کاری می گویند که این مفاهیم و اهمیت نسبی در پاسخ های فرد به سوالاتی در مورد میزان دغدغه، علم، و علاقه ای که او در نقش کار  سرمایه گذاری می کند نسبت به امور دیگر انعکاس پیدا می کند و نیز در تاکید فرد بر کار نیز میتوان نشانه هایی از آن را یافت او اساسا از کار دوبین (1956) و لوداهل و کجنر (1965) برای ایجاد 8 آیتم استفاده کرده که  این 8 آیتم برای اندازه گیری علاقه، دغدغه، خودشناسی، و زمان اختصاص داده شده به کار استفاده می شوند. هفت آیتم اول از پاسخ دهنده می خواهند که توصیفی از فردی را که شباهت بیشتری به او دارند

بنویسند بطور مثال، الف) او فردی است که علاقه­ی زیادی به چیزی ندارد. ب) او فردی است که به کارهایی که بعد از ساعات کاری انجام می دهد علاقه­ی زیادی دارد ولی در رابطه با کارش هیچ علاقه ای نشان نمی دهد پ) او فردی است که بسیار به خانواده­ی خود، کار و سایر امور علاقه­ی کمابیش یکسانی دارد. ج) فردی است که به کار و فعالیت های مربوط به آن علاقه مند بوده ولی بقیه­ی امور علاقه­ی چندانی در او برنمی انگیزد. حرف (ج) نشانگر میزان بالایی از محوریت کار است در حالیکه مورد (الف و ب) از کمترین میزان محوریت کار برخوردار هستند.بر خلاف علاقه ای که اخیرا در حیطه­ی این موضوع ایجاد شده است تئوری معنای کار هنوز جای کار بسیار دارد تا به گستردگی کامل خود برسد پروژه­ی کلاسیک و قدیمی تیم بین المللی مطالعه کار تنها به یک مدل ذهنی دست یافته اند که آن نیز بر  اساس این است که معنای کار بر اساس انتخاب ها و تجربه های اشخاص و توسط محیط ها و سازمان هایی که در آن مشغول به کار هستیم تعیین می شود این مدل معنای کار را در 5 بخش مفهوم سازی می کند: محوریت کار، هنجارهای اجتماعی در مورد کار، نتایج باارزش کار، اهمیت اهداف کار، نقش هویت کاری، محوریت کار به درجه ای از اهمیت که کار در زندگی یک فرد ایفا می کند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  40 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0