<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری قراردادهای عمرانی</span>
تاریخ انتشار:
15 ژانویه 2022
دسته بندی:

قراردادهای عمرانی: موضوع قرارداد در اجرای یک پروژه بسیار مهم و حیاتی می­باشد، زیرا در قرارداد، حقوق و تعهدات طرفین قید و چارچوب وظایف مشخص می­گردد. از این­رو اطلاع دست اندرکاران اجرای پروژه در این خصوص بسیار با اهمیت بوده و در صورت عدم آشنایی با شرایط قرارداد ممکن است تعهدات سنگین و غیر قابل جبرانی متوجه طرفین گردد که مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت.قرارداد رابطه­ای است حقوقی بین پیمانکار و کارفرما که منشأ تعهد و التزام برای طرفین می­باشد لازم به ذکر است قرارداد یک امر توافقی است و در صورتی­که با قوانین کشور مغایرت نداشته باشد به هر شکلی می­تواند منعقد شود، ولی در مورد طرح­های عمرانی که اعتبار آنها از منابع عمومی تأمین می­گردد، لزوماً این امر می­بایست در چارچوب ضوابط سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور انجام پذیرد ولی چون این چارچوب مدون و تعریف شده است معمولاً در مورد سایر قراردادها نیز که اعتبارات آن­ها غیر از محل طرح­های عمرانی است با اندک تغییرات مورد استفاده قرار می­گیرد.

با توجه به شیوه­های مختلف اجرای پروژه که در ادامه به آن اشاره می­گردد، ماهیت و محتوی قرارداد و تعهدات طرفین تغییر می­نماید. نقش کارفرما، مشاور و پیمانکار در روش­های مختلف از ابعاد گوناگون بسیار متفاوت می­باشد و هر روش مقتضیات خود را طلب می­نماید. لذا با توجه به سیاست­های کلان، نوع طرح و سایر شرایط، شیوه اجرا و به تناسب آن نوع قرارداد تعیین می­گردد.اما در یک تقسیم بندی کلی، برخی روشهای اجرای عبارتند از:روش طرح، مناقصه، ساخت.رئوش طرح و ساخت یا (E.P.C).روش ساخت، بهره­برداری، انتقال (B.O.T).روش ساخت، بهره­برداری، تملک، انتقال (B.O.O.T).روش ساخت، تملک، بهره­برداری (B.O.O).این روش در اجرای طرح­های عمرانی متعارف و دارای سابقه زیادی بوده و با توجه به وجود ضوابط و دستور العمل­های منتشر شده، بیشتر پروژه­ها از این طریق اجرا می­گردند. در این شیوه سه عامل کارفرما، مشاور و پیمانکار اجزای اصلی آن را تشکیل می­دهند.کارفرما با تعریف نیازهای خود و تأمین مالی طرح با استفاده از خدمات مهندسین مشاور مطالعات فاز یک و فاز دو طرح را انجام و اجرای پروژه را از طریق برگزاری مناقصه به پیمانکار واگذار می­نماید که در این راستا، می­تواند از خدمات مدیریت طرح، جهت واگذاری برخی وظایف کارفرمایی نیز بهره ببرد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:16 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0