<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  عزت نفس و کاهش ضطراب</span>
تاریخ انتشار:
28 سپتامبر 2021
دسته بندی:

عزّت نفس: کوپر اسمیت می گوید عزت نفس: عزت نفس یعنی قضاوت از با ارزش بودن است که در     نگرش هایی که شخص نسبت به خود دارد، بیان شده است و دامنه اعتقاداتی را که شخص در زمینه قادر بودن و با ارزش بودن در خود دارد، بیان می کند. براندن می گوید عزت نفس؛ الف) عزت نفس توانایی خود در اندیشیدن است یعنی توانایی کنار آمدن با چالش های زندگی است. ب) اعتماد به حق خود برای موفق و شاد بودن است. داشتن حق ابراز نیازها و خواسته هاست ابراز میل رسیدن به ارزش ها و برخوردار شدن از ثمرات تلاش های خویشتن است. « اعتماد به نفس» باور شخصي شما نسبت به روح خودتان به عنوان يك انسان. اعتماد به نفس يعني آن احساس و شناختي كه از توانايي ها و محدوديت هاي بيروني و دروني خود داريد. اعتماد به نفس واقعي و حقيقي آن است كه قبل از اينكه در كاري موفق شويم نوعي اعتماد به توانايي خود براي انجام آن كار را داشته باشيم.اکثر دانشمندان و صاحب نظران ارزیابی مثبت از خود را به عنوان عامل اساسی در سازگاری عاطفی- اجتماعی افراد می دانند، در ابتدا دانشمندانی مانند ویلیم جیمز و هربرت میدبر اهمیت عزت نفس تاکید داشتند و چند سال بعد نئو فرویدین ها و افرادی چون سالیوان وکارن هورنای”خودپنداره “را در نظریه های شان وارد کردند. سال ها بعد روانشناسان نظریه ها را با کار های تجربی در هم آمیختند و نتیجه گرفتند که عزت نفس مثبت با شادکامی و کارکرد موثرتر در رابطه است.

بررسی های روانشناسی نشان می دهد که اگر نیاز به عزت نفس ارضاء نشود نیاز های گسترده تر( نیاز به آفریدن ، پیشرفت و درک استعداد ) محدود می ماند، افرادی که احساس خوبی نسبت به خود دارند معمولا احساس خوبی به زندگی دارند. روانشناسان و جامعه شناسان اعتماد به نفس مثبت را  به عنوان هسته مرکزی و سازگاری اجتماعی می دانند(گنجی 1378).  اعتماد به نفس رفتاري : اعتماد به نفس رفتاري به معناي قابليت و توانايي در عمل كردن و انجام دادن كارهاست.از كارهاي ساده گرفته تا كارهاي سخت همانند جامه عمل پوشاندن به آرزوهاي تان . اين همان نوع از اعتماد به نفس است كه مورد نظر اغلب ماست.ـ اعتماد به نفس احساسي و عاطفي:  اعتماد به نفس احساسي و عاطفي به معناي توانايي در تسلط و به كنترل درآوردن دنياي احساس و عواطف است . اينكه بدانيد چه احساساتي داريد معناي آنها را بفهميد و بتوانيد انتخاب هاي احساسي درست بكنيد واز خود در مقابل درد و رنج روحي و لطمه ها و صدمه هاي عاطفي محافظت كنيد و بدانيد چگونه روابطي صميمي و سالم خلق نماييد.ـ اعتماد به نفس روحي و معنوي :  این نوع اعتماد به نفس مهمترين آنها مي باشد. یعنی همان اعتماد به نفس و ايمان شما به خالق و جهان هستي و كل آفرينش و موجودات است. اعتماد به نفس آن است كه باور داشته باشيد مي توانيد و توانايي آن را داريد كه تمام توان تان را به كار بگيريد و شرايط و اوضاع زندگي را آنگونه كه مطلوب و دلخواه شماست تغيير دهيد. عزت نفس شالوده و پایه شادمانی و موفقیت است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:41صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0