<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری عدالت سازمانی   2</span>
تاریخ انتشار:
8 جولای 2021
دسته بندی:

عدالت سازمانی: سازمان سيستمي اجتماعي است که حيات و پايداري آن به وجود پيوندي قوي بين اجزا و عناصر تشکيل دهندة آن وابسته است. ادراک بي عدالتي اثرات مخربي بر روحية کار جمعي دارد، زيرا اهتمام نيروي انساني و انگيزش کارکنان را تحت الشعاع خود قرار مي دهد.  بي عدالتي و توزيع غير منصفانة دستاوردها و ستاده هاي سازمان، روحي ة کارکنان را تضعيف مي كند و روحية تلاش و فعاليت آنها را تنزل مي دهد. بنا براين، رعايت عدالت رمز بقا و پايداري جريان توسعه و پيشرفت سازمان و کارکنان آن است . بنابراين از جمله وظايف اصلي مديريت حفظ و توسعة رفتارهاي عادلانه در مديران و احساس عدالت در کارکنان است. رعايت عدالت به ويژه در برخي رفتارهاي مديريت با کارکنان (توزيع  پاداش ها، روابط سرپرستي، ارتقاءها و انتصاب ) براي کارکنان حائز اهميت است . در فرايند توسعة رفتارهاي عادلانه و مهم تر از آن شکل دادن احساس عدالت در کارکنان، شناخت چگونگي تأثيرگذاري رفتارهاي مبتني بر عدالت بر رفتارها ي سازما ني و از آن جمله تعهد سازماني ، رضايت شغلي ، رفتارهاي مد ني سازما ني و رفتارها ي ضد تو ليد و انگيزش کارکنان حائز اهميت است (سيد جوادين و همكاران،1387).

 اولین تعاریف درباره عدالت به سقراط، افلاطون و ارسطو منسوب است. یکی از مهمترین پرسشهای سقراط در مورد سرشت عدالت بود. بعد از سقراط،شاگردش افلاطون در کتاب جمهوری _ مهمترین اثر خود_ بحثی را عدالت نامید که نخستین و قدیمی ترین بحث تفصیلی درباره عدالت در فلسفه سیاسی قدیم است. (مرامی ،۱۳8۸،ص۱۵) افلاطون در کتاب جمهوریت در پی این پرسش بود که چرا مرد با فضیلتی مانند سقراط حکیم در جامعه آن روز یونان محکوم به مرگ شد ،انگیزه او تحلیل و تبیین عدالت در جامعه آتن بود و اینکه مفهوم عدالت چیست . به نظر افلاطون عدالت وقتی حاصل می شود که در دولت هر کسی به کاری که شایسته آن است بپردازد،به همانگونه انسان عادل نیز انسانی است که اجزای سه گانه روح او (غضب ،شهوت وعقل )تحت فرمانروایی عقل ،هماهنگ باشند. (اخوان کاظمی 1389).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  39صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0