<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری شادمانی</span>
تاریخ انتشار:
9 نوامبر 2021
دسته بندی:

شادماني:  شادماني، ذهن متفکّرين را براي هزاران سال به خود مشغول داشته است، هرچند که فقط در سال‌هاي اخير است که به شيوه‌ي نظام‌دار مورد مطالعه و اندازه‌گيري قرار گرفته است. اغلب مردم آن‌چه را که در رابطه با زندگي‌شان اتّفاق مي‌افتد خوب يا بد ارزيابي مي‌کنند وطبيعتاّ آن‌ها قادر به قضاوت در مورد زندگي خود هستند. آن‌ها تقريباّ هميشه هيجانات و خلقيّاتي را تجربه مي‌کنند که يا مؤلّفه‌اي خوشايند دارد که منجر به يک واکنش مثبت مي‌شود و يا مؤلّفه‌اي ناخوشايند دارد و واکنشي منفي را مي‌طلبد. بنابراين همواره سطحي از شادماني ذهني بر زندگي مردم حاکم است، حتّي اگر به طور هشيارانه به آن نپردازند. از سال 1973 که مجلّه‌ي چکيده‌هاي روان‌شناختي بين‌المللي شروع به فهرست کردن واژه‌ي HAPPINESS به عنوان يک نمايه نمود؛ اين واژه عملاً وارد فرهنگ ‌روان‌شناسي شد. در سال 1974 اين واژه وارد ساير نمايه‌هاي ‌روان‌شناسي مثل مجلّه‌ي پژوهش نمايه‌گرهاي اجتماعي شد. از آن زمان تا به امروز تعداد زيادي از تحقيقات به موضوعات ‌روان‌شناسي مثبت از جمله شادي و شادماني ذهني اختصاص يافته است (دينر، 1984).

مطالعه‌هاي تحليل عاملي در مورد ميزان شادماني و سلامت ذهني، که اغلب به اين صورت ناميده مي‌شود، نشان مي‌دهند که شادماني حدّاقل دو جنبه دارد. تمامي ‌اين مطالعات دو عامل عاطفي و شناختي را نشان داده‌اند که از يک طرف معرّف تجربه‌ي هيجاني شادي، شعف، خشنودي و هيجان‌هاي مثبت؛ و از طرف ديگر ارزش‌گذاري شناختي رضامندي از حيطه‌هاي گوناگون زندگي است (براي مثال، اندروز و مک کنل 1980، به نقل از کار، 1387). داده‌هاي بين فرهنگي نشان مي‌دهد که ضريب همبستگي اين دو جنبه‌ي شادماني در فرهنگ‌هاي فردگرا مانند ايالات متّحده و انگلستان 5/0r= و در فرهنگ‌هاي جمع‌گرا که در آن‌ها رضامندي به حالت ديگران و خود فرد بستگي دارد، در سطح پايين و برابر2/0r= است (ساه و همکاران، 1997؛ به نقل از همان منبع). به اين ترتيب شادي و رضامندي، مؤلّفه‌هاي عاطفي و شناختي شادماني، تا حدودي مستقل از يک‌ديگرند. به‌علاوه شادماني کلّي به ارزش‌گذاري‌هاي شناختي رضامندي در حيطه‌هاي گوناگون زندگي مانند موقعيّت خانواده يا کار و تجربه‌هاي عاطفي در اين موقعيّت‌ها بستگي دارد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:41صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0