<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  سبک زندگی بارویکرد روانشناسی و جامعه شناسی</span>
تاریخ انتشار:
13 نوامبر 2021
دسته بندی:

سبک زندگی: در فعالیت­های بازاریابی به شکل گسترده­ای از مفهوم سبک زندگی استفاده می­شود، زیرا با استفاده از آن می­توان نیازها و خواسته­های روزمرۀ مصرف­کنندگان را درک و از طریق سبک زندگی آرمانی مصرف­کنندگان، محصول را در بازار موقعیت­یابی کرد. سبک زندگی الگوی خرید فرد و نحوه خرج کردن پول و زمان را نشان می­دهد و انعکاس دهندۀ انتخاب اوست، اما در بسیاری از موارد، ارزش­ها و نگرش­های مرتبط با این رفتارها نیز جزء سبک زندگی تعریف می­شود(سیدجوادین،1393).سبک زندگی یک فرد، انعکاسی از تجربیات زندگی، موقعیت، ارزش­ها، نگرش­ها و انتظارات اوست. سبک زندگی بدین صورت تعریف می­شود “چگونه یک فرد زندگی می­کند.” سبک زندگی تابعی از خصلت­های ذاتی فرد است که به واسطه گذر وی از مراحل چرخه عمر و در نتیجه تعاملات اجتماعی شکل می­گیرد.معادل واژه«سبک» در زبان عربی تعبیر «اسلوب» و در زبان انگلیسی «Style» است. عبارت «سبک زندگی» در شکل نوین آن (life style) اولین بار توسط «آلفرد آدلر» در روانشناسی در سال 1929 میلادی ابداع شد. این عبارت به منظور توصیف ویژگی­های زندگی آدمیان مورد بهره­برداری قرار گرفت. در کتاب­های لغت انگلیسی، این واژه در معانی کم و بیش مشابهی به کار برده شده است: «سبک­های زندگی مجموعه­ای از طرز تلقی­ها، ارزش­ها، شیوه­های رفتار، حالت­ها و سلیقه­ها در هر چیزی را در بر می­گیرد. موسیقی عامه، تلویزیون، آگهی­ها، همه و همه، تصورها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم می­کنند.» در واقع سبک زندگی نشان­دهنده جلوه بیرونی برداشت از خود فرد در محیط زندگی و انتخاب­های او در زندگی روزمره است. سبک زندگی به طور ساده به عنوان “چگونه یک نفر زندگی می­کند” تعریف شده است.

«آلفرد آدلر» از این اصطلاح برای اشاره به حال و هوای زندگی فرد استفاده کرد. سبک زندگی هدف فرد، خودپنداره، احساس­های فرد نسبت به دیگران، و نگرش فرد نسبت به دنیا را شامل می­شود(جی فیست و گریگوری جی فیست، 1391، ص 97).”سبک زندگی” از مفاهیم امروزین علوم اجتماعی است که مورد استفاده بسیاری دارد. بعد از طرح مفهوم “سبک زندگی” و محبوبیت آن نزد نسل جدید محققان، در مقایسه با مفاهیم قشربندی اجتماعی و طبقه اجتماعی، نقدهای بسیاری بر آن وارد شده است. عده­ای این مفهوم را مبهم دانسته­اند و در مقابل عده­ای در دفاع از مفهوم قشربندی اجتماعی مفاهیم اساسی مطرح شده به واسطه مدافعات “سبک زندگی” از قبیل عادت­های مصرف، لباس پوشیدن، غذا خوردن، سخن گفتن، مسافرت رفتن، گذران اوقات فراغت، و .. ارائه کرده­اند.به اعتقاد آدلر، همه افراد برای رسیدن به کمال و برتری سبک یکسانی را انتخاب نمی­کنند. رسیدن به کمال مستلزم انتخاب راهبردهایی است که آدلر این راهبردها و چگونگی رسیدن به کمال را سبک زندگی نامید. به عبارتی دیگر چگونگی چیرگی بر احساس حقارت به سبک زندگی منجر می­گردد. به اعتقاد آدلر، سبک زندگی می­تواند سازنده و یا مخرب باشد. به اعتقاد آدلر، سبک زندگی را محیط به ما می­آموزد و بعد فرد به صورت ماشینی عمل می­کند. از سوی دیگر آدلر به خود خلاق نیز معتقد است که معنایی برخلاف سبک زندگی دارد. خود خلاق آگاهانه است و انسان به صورت ارادی آن را برمی­گزیند اما سبک زندگی را دیگران به ما تحمیل می­کنند و ناهشیار عمل می­کند. سبک زندگی تحت تأثیر دو عامل شکل می­گیرد، اول جو خانواده و کیفیت برخورد والدین با کودک که می­تواند پذیرنده یا طرد­کننده باشد و دوم ترتیب تولد است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 49صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0