<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری سبکهای دلبستگی</span>
تاریخ انتشار:
17 اکتبر 2021
دسته بندی:

سبک‌های دلبستگی: دلبستگی به طور کلی به پیوند‌های عاطفی بین افراد اطلاق می‌گردد و در واقع افراد برای ارضای نیازهای عاطفی خود بر یکدیگر تکیه می‌کنند. دلبستگی از یک مفهوم یونانی به نام storage که نوعی عشق بین والدین و کودک است، گرفته شده است (اسپنسر؛ به نقل از دهقان، 1376).در روان شناسی تحولی پیوند هیجانی که بین نوزاد با مادر یا جانشین مادر پیش می‌آید، دلبستگی نامیده می‌شود. این پیوند به گونه‌ای است که طفل در هنگام ناراحتی با آن فرد پناه می‌برد، از او نمی‌ترسد، نسبت به مراقبت شدن و به آرامش رسیدن توسط او علاقه نشان می‌دهد، برای برقراری و حفظ تماس بدنی یا چشمی با او تلاش می‌کند و همچنین هنگام جدایی از او مضطرب شده و واکنش نشان می‌دهد (پورافکاری 1373).دلبستگی را می‌توان به صورت الگوهای تفکر، احساس و رفتارهای شخصی در رابطه‌ی نزدیک با مراقب، شریک عاطفی و دیگر افراد صمیمی تعریف کرد .بالبی (1969) به تعامل مادر-کودک اشاره داشته و نتیجه‌ی عمده ی تعامل بین مادر و کودک را به وجود آمدن نوعی دلبستگی عاطفی بین آنان می‌داند. پیوند عاطفی با مادر سبب می‌شود که کودک دنبال آسایش حاصل از وجود مادر باشد، بخصوص وقتی که احساس ترس و عدم اطمینان پیدا می‌کند .

واترز  بیان می‌کند که دلبستگی در واقع شامل رفتارهای دلبستگی است که ایجاد کننده‌ی نزدیکی به چهره‌ی دلبستگی است. این رفتارها شامل توجه داشتن، لمس کردن، نگاره کردن، وابسته یا متکی بودن و اعتراض به طردشدگی است.از نظر انیزورث دلبستگی یک ارتباط عاطفی بین کودک با فرد خاص است.شافر و امرسون دلبستگی را به عنوان «تمایل فرد کم سنبرای جستجوی مجاورت با بعضی از افراد همنوع» تعریف کرده اند. مک کوبی چهار ویژگی رفتاری خاص را مشخص کرده است: جستجوی مجاورت با مراقبت کننده‌ی اولیه، استیصال جدایی، لذت موقع دیدار مجدد و روی آوردن عمومی رفتاری به سوی مراقبت کننده ی اولیه.ما از این تعاریف می‌توانیم بفهمیم که جستجوی مجاورت یک ویژگی کلیدی است و می‌تواند نسبت به هر شخصی یا شیء دیگر باقی بماند. یک مطالعه‌ی میدانی توسط اندرسن این جنبه‌ی دلبستگی را روشن می‌سازد. او کودکان را در یک پارک لندن مشاهده کرد و متوجه شد که براستی نادر است کودک زیر 3 سالی را ببینیم که قبل از آنکه بسوی مادر برگردد (شاید فقط برای لمس نوازی او یا نزدیک شدن به او) بیشتر از 200 فوت از او فاصله بگیرد، دلبستگی مثل یک تکه طناب نامرئی است. دومین جنبه‌ی کلیدی دلبستگی ماهیت تعاملی آن است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  36صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0