<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری سازگاری اجتماعی</span>
تاریخ انتشار:
21 فوریه 2022
دسته بندی:

سازگاری اجتماعی: از نظر لغوی فعل سازگار شدن به معنی متناسب بودن، مربوط بودن، انطباق یا وفق دادن می­باشد. بنابراین وقتی با چیزی سازگار می­شویم، آن را به طریقی تغییر می­دهیم که متناسب با نیازهای معین ما باشد و مطالعه­ی سازگاری شامل این مسئله است که چگونه این وفق دادن انجام می­گیرد. در لغت نامه­ی دهخدا، سازگاری به معنای موافقت در کارها، حسن سلوک و سازش و توافق معنی شده است. سازش، تعادل بین ارگانیسم و محیط است و در نظام پیاژه تعادل بین درون­سازی و برون­سازی است. منظور از این دو واژه به ترتیب تغییر نسبی خود شخص یا تغییر محیط است. هم درون­سازی و هم برون­سازی منجر به حل تعارض­ها می­شود. پیاژه به فرآیند سازگاری اهمیت زیادی می­داد. از دیدگاه او سازگاری به معنای سازش، همزیستی مسالمت آمیز، هماهنگی و خوگرفتن بوده و رابطه­ای است که میان فرد و محیط، به­ویژه محیط اجتماعی وجود دارد و به او امکان می­دهد تا، انگیزه­های کمبود فرا روی خود را ارضاء کند.

در واقع، هر انسانی دارای ویژگی­های شخصیتی و الگوهای رفتاری گوناگونی است و سازگاری یکی از ویژگی­هایی است که نقش عمده­ا­­ی در بقای انسان و سلامت روان او دارد. انسان با کمک این توانایی است که می­تواند، با شرایط متغیر محیطی و درونی کنار آید و موجودیت و سلامت روانی خود را حفظ کند. البته این سازگاری به معنای همرنگی و پیروی ناهشیار نیست، بلکه می­تواند دگرگونی را نیز به همراه داشته باشد. هرگاه تعادل جسمی و روانی فرد، به گونه­ای دچار اختلال شود که حالت ناخوشایندی به او دست دهد دچار ناسازگاری می­شود، در این صورت اگر در به­کارگیری سازوکارهای جدید موفق شود و مسئله را به نفع خود حل کند، فرآیند سازگاری ایجاد شده است (صدیقی، 1380: 56).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 64صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0