<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  سازوکارهای دفاعی</span>
تاریخ انتشار:
2 سپتامبر 2021
دسته بندی:

سازوکارهای دفاعی: مفهوم مکانیسم‎های دفاعی در روانشناسی با نوشته‎های زیگموند فروید آغاز گردید. او مکانیسم دفاعی را‎ یک عملیات روانی جهت دور نگه داشتن افکار دردناک در خارج از آگاهی توصیف کرده است. ‎اندیشه‎های زیگموند فرویددر طول سالها تغییر‎یافته و تئوری مکانیسم‎های دفاعی در کارهای مهم آنا فرویدگسترش ‎یافت. در ادامه به بررسی نظریه‎های مکانیسم‎های دفاعی می‎پردازیم.فروید برای اولین بار در سال 1926 مفهوم مکانیزم‎های دفاعی را ابداع کرد و بعد دخترش آنا فروید‎این مفهوم را اصلاح کرد و سازمان داد. فروید اضطراب را جز مهمی‎از نظریه خود ساخت و تاکید کرد که اضطراب اساس‎ایجاد رفتار روان رنجور و روان پریش است. اضطراب به عنوان‎یک علامت هشدار دهنده به فرد خدمت کرده و به او خبر می‎دهد که اوضاع درون شخصیت آنگونه که باید باشد، نیست.

اضطراب خبر می‎دهد که خطر قریب الوقوع، تهدیدی برای خود، باید خنثی‎یا از آن اجتناب شود. خود باید تعارض بین درخواست‎های نهاد و قید و بندهای جامعه‎یا فراخود را کاهش دهد. به عقیده فروید،‎این تعارض همیشه وجود دارد، زیرا غرایز همیشه برای ارضا فشار می‎آورند و تحریم‎های جامعه همیشه چنین ارضایی را محدود می‎کنند. فروید معتقد بود که‎این دفاع‎ها همیشه باید تا‎اندازه‎ای مشغول فعالیت باشند. همان گونه که تمام رفتارها با غرایز برانگیخته می‎شوند، همه‎ی آنها دفاعی نیز هستند زیرا علیه اضطراب دفاع می‎کنند. شدت‎این مبارزه‎ی درون شخصیت ممکن است نوسان داشته باشد ولی هرگز متوقف نمی‎شود.گرچه مکانیزم‎های دفاعی بهنجار هستند و همه از آنها استفاده می‎کنند، اما اگر به صورت افراطی به کار روند، به رفتار وسواسی، مکرر و روان رنجور می‎انجامند. چون برای به وجود آوردن و حفظ کردن مکانیزم‎های دفاعی باید انرژی روانی صرف کنیم، هرچه بیشتر دفاعی باشیم، انرژی روانی کمتری برای ارضا کردن تکانه‎های نهاد باقی می‎گذاریم.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 22صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0