<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  رفتار مصرف کنندگان در خرید آنی</span>
تاریخ انتشار:
13 نوامبر 2021
دسته بندی:

 رفتار مصرف­ کننده: تحولات پیچیده و پرشتاب جهانی در عرصه های علم، فناوری، ارزشها و معیارها بسیاری از سازمانهای موفق جهان را بر آن داشته است تا اهداف، روشها و ساختار خود را در جهت شناخت هر چه بیشتر مشتریان هدایت کنند. رفتار مصرف کننده موضوعي بحث برانگيز و چالشي است و در بر گیرنده افراد و آنچه خريد مي‌کنند، چرايي و چگونگي خريد آنها، بازاريابي و آميزه بازاريابي و بازار است. رفتار مصرف کننده پدیده ظریفی است، زیرا رفتار افراد همواره واضح و آشکار نیست و لذا عملکرد آنها به عنوان مصرف کنندگان، بسیاری اوقات قابل پیش بینی نبوده و حتی قابل تشریح هم نیست. رفتار مصرف کننده فعالیتهای ذهنی، احساسی و فیزیکی‌ای که افراد هنگام خرید، استفاده و دور انداختن محصولات و خدماتی که برای ارضای نیازها و امیالشان به‌کار می گیرند را شامل می‌شود. به عبارت دیگر، رفتار مصرف کننده شامل مجموعه ای از فرآیند های روانی و فیزیکی است که قبل از خرید آغاز و بعد از مصرف نیز ادامه می­یابد. تعریف دیگری از رفتار مصرف­کننده توسط موون ارائه شده است که رفتار مصرف­کننده را بعنوان مطالعه واحدهای خرید و فرایندهای مبادله که شامل اکتساب، مصرف و کنارگذاری کالا، خدمات، تجارب و ایده­ها می­باشد، تعریف می­کند. با این تعریف ساده دسته­ای از مفاهیم بسیار مهم معرفی شده­اند. اولین مفهوم بیان شده شامل مبادله می­باشد. مصرف کننده به ناچار در یک طرف فرایند مبادله قرار می­گیرد که در آن منابع در بین دو طرف جابجا می­شود. بعلاوه منابع دیگری همچون احساسات، اطلاعات و موقعیت­ها نیز می­توانند بین طرفین مبادله شود.

دومین مفهوم واحد خرید می­باشد و به این مفهوم است که خرید می­تواند توسط یک فرد یا یک گروه انجام شود. همانطور که مفهوم رفتار مصرف­کننده نشان می­دهد، فرایند مبادله شامل یک سری از مراحلی است که با اکتساب شروع شده و باحرکت به سمت مصرف کننده ادامه یافته و با کنارگذاری کالا یا خدمت پایان می­ابد. هنگام بررسی مرحله اکتساب، پژوهشگران عوامل موثر بر انتخاب کالا یا خدمت از سوی مصرف­کنندگان را تحلیل می­کنند(موون و مینور، 1389).رفتار مصرف کننده نه فقط فعالیت­های مصرف­کنندگان را آزمایش می­کند، بلکه دلایل این رفتارها را نیز توضیح می­دهد. در سطح کلان­، بازاریابان به تغییرات جمعیت شناختی، ارزشهای اجتماعی، عوامل محیطی، باورها و فعالیت­هایی که بر چگونگی تعامل مصرف­کننده یا بازار اثر می­گذارد، علاقمند هستند. سطح خرد رفتار مصرف­کننده بر رفتار انسانی و دلایل پشت این رفتارها تمرکز دارد. بنابراین مفاهیم جامعه شناسی و روانشناسی بطور برجسته در مطالعه رفتار مصرف کننده مورد توجه قرار می­گیرند (گیلبر و نلسون، 2003).اهمیت درک صحیح از رفتار مصرف­کننده در تعریف بازاریابی به عنوان یک فعالیت انسانی معطوف به ارضای نیازها و خواسته از طریق فرایند مبادله یافت می­شود. بازاریابان برای موفقیت در فرایند مبادله باید درک صحیحی از عواملی که خواسته و نیازهای مصرف­کننده را تحت تاثیر قرار می­دهند، داشته باشند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:55صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0