<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری رفتار شهروند سازمانی</span>
تاریخ انتشار:
3 ژانویه 2022
دسته بندی:

رفتار شهروندی سازمانی: شهروندی نخستين بار برای ايجاد انسجام و روح جمعی ميان افراد جامعه در علوم اجتماعی مطرح شد . شهروند و شهروندی كلماتی بانفوذ و نيرومند هستند . آنها از احترام ، از حقوق ، و از رتبه و مقام صحبت می كنند . شهروندان به عنوان افرادی كه تشكيل دهنده اجتماعات بشری هستند هر چند در سال های نه چندان دور مورد بی توجهی و بی مهری حاكمان و مديران بودند اما امروزه كانون  توجه همه كسانی هستند كه می خواهند به نحوی در زندگی انسان نقش داشته باشند (بیک زاد ؛ حمد الهی ؛ حمد الهی ؛ 1390 :  27-26). رفتار شهروندی سازمانی  (OCB) در روانشناسی و مدیریت از جمله موارد بسیار محبوب بوده  و توجه  بسیاری از محققان به آن  متمرکز  گردیده است ( Arasli &  Baradarani ; 2014 : 1409). واژه رفتار شهروندی سازمانی اولين بار به وسيله ارگان و همكارانش در سال  1983 ميلادی به كار گرفته شد ، ولی قبل از او افرادی همچون كتز و كان با تمايز قائل شدن بين عملكرد نقش و» رفتارهای نوآورانه و خود جوش  « در دهه  70 و  80 ميلادی و پيش از آنها ،چستر بارنارد با بيان مفهوم» تمايل به همكاری«  اين موضوع را مورد توجه قراربود(Podsakoff ;  MacKenzie ;  Paine ;  Bachrach ;  2000 :  513) .

چستر بارنارد در دهه 1930  پديده رفتار شهروندی سازمانی را مطرح نمود . او در آن زمان آن را رفتارهای فرانقشی ناميد وآنها  را « رفتارهايی خودجوش و خودانگيخته »  تعريف می كرد كه هم شامل رفتارهايی است كه در شرح شغل آمده اند و مورد انتظار و پذيرش مديريت سازمان است و هم رفتارهای فرانقشی را كه نمودهايی از كمك به كاركنان جديد در سازمان ، عدم تضييع حقوق ديگران  و ابراز صميميت با ديگران می باشد ، در بر می گيرد (دعایی و عزیزی ؛  1391 :  35-34).از ديد ارگان رفتار شهروندی سازمانی به عنوان اقدامات مثبت بخشی از كاركنان برای بهبود بهره وری و انسجام درمحيط كار ، فراتر يا ماوراء وظايف و الزامات شغلی و سازمانی تعريف شده است(Hodson  ;  2002 :  70) .باتمن و ارگان (1983) واژه رفتار شهروندی سازمانی را در دو مفهوم بيان كردند:رفتارهای كمک كننده نظير وقت شناسی و انجام دادن امور فراتر وظايف رسمی سازمانیپرهيز از رفتارهايی كه ممكن است به سازمان و يا افراد ديگر آسيب بزند ، نظير اجتناب ازسرزنش ديگران به خاطر چيزهای كم اهميت.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  162 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0