<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری رفتار شهروند سازمانی19</span>
تاریخ انتشار:
11 جولای 2021
دسته بندی:

رفتار شهروند سازمانی : رقابت جهانی اهمیت نظریه­ها از قبیل نوآوری، پاسخی انعطاف­پذیر به هر تغییر مداوم را پررنگ می­کند.سازمان­ها در طلب مکان­های جدید برای مزیت رقابتی پایدار هستند.­­منابع انسانی یکی از عوامل بسیار مهم در ایجاد مزیت است که نمی­تواند به راحتی توسط رقبا تقلید شود و برای هر سازمانی معین است.رفتارهای کاری مانند رفتارهای شهروندی سازمانی توجه زیادی را می­طلبند چون آن­ها به فعالیت­های اثربخش سازمانی کمک می­کنند. ، برای دست یافتن به سازمانی اثربخش در آغاز، رفتار­های شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای کاری که احتیاطی هستد مشخص می­شوند. مثال­های رفتار شهروندی شامل: کمک به همکاری که غایب است، داوطلبانه وظایف اضافی انجام دادن، به صورت مشتاق شرکت را در مأموریت­های عمومی نشان دادن ، فعالیت در راه­هایی که اصول اخلاقی را بهبود ­دهد و تعارض بین شخصی غیر مفید را حل کردن است(ارکوتلو،2011: 532). محققان مطالعات زیادی جهت علّت­های تصمیم کارکنان در به جا­آوردن رفتار شهروندی سازمانی انجام داده­اند. این مطالعات نوعاً رویکرد تغییر اجتماعی در هر کارمند را نشان می­دهد، تعهد به سازمان براساس باورهای آنان از تعهد سازمان به آنان است.

(ارکوتلو،2011: و533).خستگی مفرط ، یک خطر شغلی جدی است، زیرا با کارگریزی،جابجایی شغلی،عملکرد ضعیف و تحلیل سلامت ارتباط دارد.عوامل تنش­زای شغلی و سختی و فشار کار بر کارکنان منجر به کاهش عملکرد شغلی و مشکلات روانی – اجتماعی و در نتیجه ایجاد فرسودگی شغلی در کارکنان می­شود.هر چند واژه رفتار شهروندي سازماني اولين بار به وسيله بتمن و ارگان مطرح گرديد ولي اين مفهوم از نوشتارهاي بارنارد در مورد تمايل به همكاري و مطالعات كتز و­كان در مورد عملكرد و رفتارهاي خودجو­شو فراتر از انتظارات نقش  ناشي شده است(رامین مهر و همکاران،1388: 68) این تعریف بر سه ویژگی اصلی رفتار شهروندی تأکید دارد:اوّل اینکه این رفتار داوطلبانه و اختیاری است؛یعنی نه یک وظیفه از پیش تعیین شده است و نه بخشی از وظایف رسمی فرد است. دوم اینکه مزایای این رفتار، جنبه سازمانی دارد به این معنا که این رفتار کارکرد کارآمد سازمان را اشاعه می­دهد و ویژگی سوم این است که به صراحت یا به طور مستقیم در نظام رسمی پاداش ارج داده نمی­شود(فانی،دانایی فرد و زکیانی،1392: 136

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 40صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0