<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری خودکارآمدی6</span>
تاریخ انتشار:
18 می 2021
دسته بندی:

خودکارآمدي: نظريه‌هاي روانشناختي متعددي در خلال سال‌ها سعي کردند تا رفتار آدمي را تبيين کنند، نظريه شناختي اجتماعي يکي از اين نظريه‌ها است. در سال 1986 بندورا اين نظريه را در مورد کنش­وري ‌هاي آدميان ارائه کرد که در آن نقش «باورهاي خود» را در شناخت انگيزش عاطفي و رفتار آدمي، برجسته نمود. بندورا معتقد است که افراد يک «نظام خود» را مي‌پرورانند که آنها را قادر مي‌سازد تا بر تفکرات، احساسات و اعمالشان مهار داشته باشند؛ علاوه بر آن بندورا (1997 و 2001) خودکارآمدي را در بافت يک نظريه کارگزاري شخصي و جمعي قرار داده است که به همراه ديگر عوامل شناختي ـ اجتماعي در تنظيم موفقيت و سلامت آدمي فوق‌العاده موثر است.

در اين ديدگاه افراد به عنوان خودسازمان دهنده، فعال، خودانعکاس‌گر و خود نظم­جو و نه موجودي واکنش‌گر که بوسيله رويدادهاي بيروني شکل مي‌گيرند، در نظر گرفته مي‌شوند. به خاطر کارگزار بودن، آدمي قادر است فعاليت‌هاي خود را براي دستيابي برآيند خاص و نتايج دلخواه، انتخاب کند و نظم و ساختار دهد؛ ظرفيت مهار فرايندهاي تفکر، انگيزش و عمل از مشخصه‌هاي متمايز کننده آدمي از ديگر موجودات مي‌باشد (بندورا، 1999). بندورا (1999) معتقد است که آدميان نه بوسيله مکانيزم‌هاي دروني هدايت مي‌شوند و نه بوسيله رويدادهاي بيروني، بلکه کنش‌وري‌هاي شناختي بر حسب تعامل بين شخص و عوامل تعيين کننده محيطي قابل تبيين هستند. شخص، محيط و رفتار بر هم تأثير و تأثر متقابل دارند و هيچ يک از آنها به تنهايي تعيين کننده رفتار آدمي به حساب نمي‌آيند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 17صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0