<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری   خودپنداره کارکنان</span>
تاریخ انتشار:
3 مارس 2022
دسته بندی:

خودپنداره : نظام پويايي است كه با اعتقادات، ارزش ها، رغبت ها/ استعدادها وتوانايي‌‌هاي فرد ارتباط دارد. اين عوامل از تعيين‌كننده‌هاي مسير زندگي فرد هستند. خودپنداره ارزيابي كلي فرد از خودش است. اين ارزيابي ناشي از ارزيابي‌هاي ذهني فرد از ويژگيهاي خود است كه ممكن است مثبت يا منفي باشد. خودپندارة مثبت نشان‌دهندة اين است كه فرد خودش را در مقام شخصي با نقاط قوت و ضعف مي‌پذيرد و اين امر موجب بالا رفتن اعتماد به نفس او در روابط اجتماعي مي‌شود. خودپندارة منعطف  منعكس كنندة احساس بي‌ارزشي و بي‌لياقتي و نيز ناتواني خود است (بونگ واسكالويك،2003،21).خودپندارى، چارچوبى شناختى است که به واسطه آن به سازمان‌بندى آنچه درباره خويش مى‌دانيم، مى‌پردازيم و اطلاعاتى را که به خود مربوط مى‌شوند، بر پايه آن پردازش  مي‌نمائيم.شخصيت مجموعه‌ي منظّم، متکامل و نسبتاً ثابت خصايص و رفتارهاى بدنى، عقلى و اجتماعى فرد است که او را از ديگران متمايز مى‌سازد و موجب ناسازگارى او با محيط، به ويژه محيط اجتماعى، مي‌شود.

به باور انديشمندان، قسمت عمده‌ي ويژگيهاى شخصيتى، منش و خصوصيات رفتارى هر فرد به تصويرى که از خود در ذهن دارد، يعنى انگاره‌ي وى، بستگى دارد(ستوده ،1381 ،253). تصورى که شخص از وحدت و يکپارچگى وجود خويشتن دارد، نحوه‌اى که خود را مي‌بيند، مجموعه خصايصى که با خود در ارتباط است و استنباط‌هايي که از مشاهده‌ي خود در بسيارى از موقعيت ها به عمل آورده است و الگوى خاصى که او را توصيف مى‌كند، بيانگر مفهوم «خود» است.شخص به تدريج، از روى تجربه‌هاي شخصى و تأثير دنياى خارج، نگرشى ثابت و پايدار از محيط و از خود و از ارتباط اين دو با يکديگر به دست مى‌آورد و بر اساس آن، مسائل زندگى را ارزيابى مى‌کند و براى مقابله با کاستى‌ها به کوشش مى‌پردازد. نگرش‌هاي فرد از حقايق زندگى، اخلاق، آرزوها و خواسته‌هاي او وابسته به تصويرى هستند که او از خود دارد، يعنى ارزشى که وى براى خود قايل است. به عبارت ديگر، تصور از خود، منشأ احساس امنيت شخص مى‌شود و اگر مورد تهديد قرار گيرد، مانند اين است که هسته اصلى وجودش مورد تهديد قرار گرفته است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:32صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0