<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  توانمندسازی کارکنان راه آهن</span>
تاریخ انتشار:
15 می 2021
دسته بندی:

توانمند سازي: توانمندسازي در دوران مديريت علمي در کانون توجه صاحبنظران نبوده است. بعد از نهضت روابط انساني مسائلي مانند رضايت، غني سازي شغل و رهبري دموکراتيک مطرح شد و توانمند سازي کارکنان به عنوان يک هدف مهم و حياتي سازمان مطرح گرديد. تدوين اين نظريه در ابتدا با تئوري Y مك گريگور (1960) آغاز شد. اين نظريه مبتني بر ايجاد شرايطي براي حرکت افراد به سمت کسب اهداف به جاي سرپرستي و هدايت تلاشهايشان مي باشد. در تئوري مک گريگور مديران داراي نگرش Y، کارکنان را در تمامي سطوح در تصميمي گيري مشارکت مي دهند. ارتباطات به سمت بالا را ترغيب نموده و به دقت به نظرات و پيشنهادات کارکنان توجه ميکند. فرصت قبول مسئوليتهاي بزرگتر به افراد داده مي شود. به دليل تعهد مدير به خود شکوفايي کارکنان، مدير به دنبال غناي شغلي و توسعه شغلي افراد مي باشد.

درتئوري Y مدير به تمامي سلسله مراتب نيازهاي مازاد از نيازهاي فيزيکي تا خود شکوفايي توجه دارد و فرض بر اين است که نيازها و منابع انگيزشي همان گونه که براي افراد بالاي سلسله مراتب است براي افراد پايين هم وجود دارد. بي ترديد تئوري Y مک گريگور يک فلسفه توانمندسازي در مديريت است. اگرچه برخي در واقع نگري آن ترديد کرده اند ولي حتي تا تحقيقات کنوني اين مبنا پذيرفته شده است. مثال عملي که فيليپ تام کينز (1993) آورده است همان مفهوم پاسخگويي اتوماتيک ون بروان (1960) مي باشد. افرادي که در سازمانها توان ارتقاء ندارند افرادي سرد هستند که قدرت برقراري رابطه و تيم سازي ندارند. در مقابل رهبران موفق، قدرتشان را در راه توانمند کردن ديگران و کسب اهداف استثنايي متمرکز کرده اند اندرو و هرشل.ميشلل مک کبي (1976) در کتاب «Games man» شرح جالبي از چگونگي عمل اين فرآيند آورده است: مدير کلاس براي آموزش نحوة انجام کار، افراد را در انجام کار شرکت داد به اين ترتيب توان افراد بالا رفت و توانستند پروژه هاي چالشي جديد به عهده بگيرند و با توجه به افزايش مهارتشان کارايي بالايي را نشان دهند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:58 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0