<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری تعهدسازمانی</span>
تاریخ انتشار:
1 دسامبر 2021
دسته بندی:

تعهدسازمانی: بررسي مسير تاريخي مطالعات تعهد سازماني حكايت از آن دارد كه اين موضوع در سال‌هاي اخير مورد توجه گسترده واقع شده است و صاحب‌نظران علوم رفتاري با مطالعه و بررسي در حوزه تعهد سازماني، تعاريف مختلفي از آن ارائه داده‌اند.اوريلي و چاتمن (1986) تعهد سازماني را به معني «حمايت و پيوستگي عاطفي با اهداف و ارزش‌هاي يك سازمان، به خاطر خود سازمان نه وسيله‌اي براي دستيابي به اهداف ديگر، تعريف مي‌كنند.(نعمت‌پور، 1388، 17)تعهد سازماني از نظر مورهد و گريفين(1989) «احساس هويت و وابستگي فرد به سازمان» مي‌باشد. از نظر آنان تعهد و پايبندي بر رفتارهاي مهمي مانند جابه‌جايي و غيبت اثر مي‌گذارد و مي‌تواند پيامدهاي مثبت و متعددي داشته باشد. كاركناني كه داراي تعهد و پايبندي هستند، نظم بيشتري در كار خود دارند، مدت بيشتري در سازمان مي‌مانند و بيشتر كار مي‌كنند. (مورهد و گريفين 1374، 81)

تعهد سازماني نوعي نگرشي است كه ميزان علاقه، دلبستگي و وفاداري كاركنان نسبت به سازمان و تمايل آنان به ماندن در سازمان را نشان مي‌دهد. اين نگرش مي‌تواند ناشي از تمايل، الزام يا نياز فرد باشد و داراي سه بعد عاطفي، مستمر و هنجاري مي‌باشد .بكر و كانتز (1992) تعهد سازماني را «وابستگي فرد به سازمان به دليل سرمايه‌گذاري‌هايي كه فرد در سازمان انجام مي‌دهدو مزاياي جانبي‌اي كه از طريق كار در سازمان به دست مي‌آورد» تعريف كرده‌انداز نظر رابينز (1996)، «تعهد سازماني، حالتي است كه فرد سازمان را معرف خود مي‌داند و آرزوي باقي ماندن در سازمان را دارد».دري و آيورسون (1998) ، درمطالعات خود تعهد سازماني را «درجه وفاداري فرد به سازمان» تعريف كرده‌اند.تعهد سازماني نگرشي است كه بيان مي‌كند اعضاي سازمان به چه ميزان خودشان را با سازماني كه در آن كار مي‌كنند، تعيين هويت مي‌نمايند و چقدر در آن درگير هستند ميلرولي (2001)، معتقدند كه: «تعهد سازماني سازه‌اي است كه اعضاي سازمان موظف و متعهد به باورها و كنش‌هايي مي‌شوند كه تداوم‌بخش فعاليت‌ها و التزامات آن‌ها به سازمان محل كارشان باشد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:53 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0