<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری تسهیل یادگیری</span>
تاریخ انتشار:
15 دسامبر 2021
دسته بندی:

تسهیل یادگیری: در فرآیند یادگیری نظریه­ی ویت­راک، مورد دیگری که باید مدنظر قرار بگیرد، تسهیل یادگیری است که البته آن بیشتر از منظر معلم مطرح است. مطابق با نظریه­ی یادگیری زایشی، گرچه یادگیرنده نقش اصلی را در فرآیند یادگیری بازی می­کند، اما طی این فرآیند معلم در زمان نیاز به او کمک می­کند با این تفاوت که کمک او بیشتر جنبه­ی غیرمستقیم و حالت تسهیل­کنندگی دارد تا یادگیری سریع­تر و با درک درست­تری از موضوع اتفاق بیفتد. شالوده­ی نظری تسهیل­گری و تعامل بین یادگیرنده و معلم به نظریه­ی رشد ویگوتسکی نسبت داده می­شود. در نظریه­ی وی منطقه­ی تقریبی رشد به عنوان فاصله­ی بین سطح رشد واقعی به وسیله­ی حل مسأله به صورت مستقل و سطح رشد بالقوه از حل مسأله به کمک معلم، والدین و همتایان تعریف می­شود. در واقع منطقه­ی تقریبی رشد به دامنه­ای از تکالیفی گفته می­شود که کودک به تنهایی از عهده­ی انجام آن­ها بر نمی­آید، اما به کمک معلمان یا همتایان خود قادر است آن­ها را انجام دهد. در واقع یادگیرنده آن چه را که با کمک دیگران انجام داده است در آینده به طور مستقل انجام خواهد داد. از این کمک و راهنمایی معلمان و همتایان به یادگیرنده تحت عنوان تکیه­گاه­سازی یا داربست­زنی یاد می­گردد.

تسهیل­گری در واقع برای آموزش­های یادگیرنده­محور صورت می­گیرد. زیرا در این رویکرد فعالیت اصلی در فرآیند یاددهی- یادگیری بر عهده­ی یادگیرندگان است. معلم در این جا دیگر به انتقال مستقیم اطلاعات نمی­پردازد، بلکه او فعالیت­های یادگیری و محتوا را به نحوی سازماندهی و طراحی می­کند که یادگیرندگان به صورت خود گردان یا خود جهت­یافته به مطالعه و یادگیری بپردازند. به عبارتی معلم موقعیتی فراهم می­کند که در آن، یادگیرندگان به توجه به توانایی و علایق خود، در فرآیند یادگیری گام بردارند و فعالیت­های خود را شخصاً نظارت، تنظیم و ارزشیابی کنند. در واقع معلم به یادگیرندگان در انتخاب راهبردهای یادگیری، انجام تکالیف یادگیری، برنامه­ریزی فعالیت­ها، سازمان­دهی محتوا، ارائه بازخورد و نظایر آن به یادگیرندگان کمک­های غیرمستقیم می­کند، اما محور و مبنای کلیه­ی فعالیت­ها و کار خود یادگیرندگان هستند. در واقع معلم بیشتر به عنوان یک راهنما، جهت دهنده برای یادگیرندگان تلقی می­شود تا این که به انتقال اطلاعات بپردازد (شعبانی، 1382).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 42 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0