<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری تامين منابع مالي آموزش و پرورش</span>
تاریخ انتشار:
29 آوریل 2022
دسته بندی:

تامين منابع مالي آموزش و پرورش در جهان :توليد منابع انساني يكي از گام هاي اساسي در راه رشد و توليد اقتصادي در كشور است نقش تعليم و تربيت به عنوان يكي از راههاي تشكيل سرمايه انساني از ديرباز مورد توجه اقتصاد دانان به وي‍ژه صاحب نظران توليد بوده است. مطرح شدن هزينه هاي آموزشي به عنوان نوعي سرمايه گذاري و اهميت يافتن سرمايه انساني حتي بيش از سرمايه فيزيكي باعث شد كه از دهه ي 1950 در كشورهاي توسعه يافته و بعدها در كشورهاي در حال توسعه سرمايه گذاري آموزشي توليد يابد و به موازات آن با رشد جمعيت و گرايش به تحصيلات براي برخورداري از حقوق اجتماعي و درآمد بيشتر تقاضا براي آموزش افزايش يافت .بالطبع پاسخ گويي به تقاضاي فزاينده ورود به آموزش عمومی، منابع مالي بيشتري را مي طلبد. لذا در طي دهه هاي 1370 ، 1980 هزينه هاي واقعي آموزشي و توليد ناخالص ملي بسياري از كشورها رشد كرد اما از دهه ي 1990 در بسياري از كشورهاي اين هم ثابت ماند و يا كاهش يافت و با عواملي از قبيل ركود اقتصادي و رشد هزينه هاي اجتماعي رقيب آموزش مانند بيمه و بهداشت و بدههي هاي خارجي اين مساله تشديد شد

و به دنبال آن تخصيص مجدد منابع در داخل بخش آموزش نيز مطرح شد پديده هايي چون بيكاري فارغ التحصيلان و عدم تطبيق هاي عرضه شده با نيازهاي بازار كار باعث شده است كه در ذهن سياست گذاران تامين منابع مالي مورد نياز آموزش از اولويت و ضرورت گذشته برخوردار بنا شد ( وحيدي ، 1386) مطالعه ساختار مالیه آموزش در اقتصاد مدرن به آدام اسمیت بر می گردد . اسمیت در کتاب ثروت ملل سه منبع اصلی تامین مخارج واحدهای آموزشی را مشخص کرده است منبع اول مراکز خیریه که میزان مشخصی پول برای مصارف آموزشی اختصاص می دادند دوم دولت مرکزی و سوم درآمدهای حاصل از شهریه یا امتیازات برجسته اعضا ی هئیت علمی مراکز آموزشی. سهم و نقش سه منبع فوق الذکر در بین مراکز مختلف آموزشی یکسان نبوده است . بعد از اسمیت تا سال های قبل از پایان جنگ های جهانی ، گاها مقوله مالیه آموزش مورد توجه اقتصاددانان بود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:57صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0