<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری تاب آوری</span>
تاریخ انتشار:
8 نوامبر 2021
دسته بندی:

تاب‌آوري: تاب‌آوري درعلوم رفتاري خصوصيّتي است كه با گذر زمان رشد مي‌كند و مي‌تواند به وسيله‌ي شيوه‌هاي مداخله‌اي تحت تأثير قرار گيرد ‌(دراپيوا‌، ساينت ـ ژاکواس‌، لپاين‌، بگين و برنارد ۲۰۰۷).  نگاهي به پژوهش‌هاي انجام شده در اين حوزه نشان‌گر آن است كه اصولاً دو رويكرد در اين خصوص مدّنظر بوده است؛ نخست، تاب‌آوري را در قالب شاخص‌هاي مختلفي مانند عزّت‌نفس، عملكرد آموزشي، سلامت جسمی/مقابله و انطباق/فقدان آسيب‌شناسي رواني يا رفتارهاي بزه‌كارانه بررسي نموده‌اند (مارکستروم‌، مارشال و تريون ۲۰۰۰)؛ و دوّم پژوهش‌هايي كه بر تعريفي خاص از تاب‌آوري و مقياس‌ها يا پرسش‌نامه‌هاي ويژه‌اي جهت ‌اندازه‌گيري تاب‌آوري‌، به كار گرفته شده‌اند.در پيوند با تعريفي دقيق از تاب‌آوري بايد گفت با وجود گذشت دو دهه پژوهش در اين‌باره هنوز ابهاماتي مشاهده مي‌شود‌، اما تعاريفي كه در ادامه خواهد آمد تعاريفي هستند كه اجماع و توافق بيشتري روي آن‌ها است.گارمزي و ماستن‌(۱۹۹۱) تاب‌آوري را «يك فرآيند‌، توانايي يا پيامد سازگاري موفّقيّت‌آميز با وجود شرايط تهديدكننده» تعريف نموده‌اند.

در واقع تاب‌آوري سازگاري مثبت در واكنش به شرايط ناگوار است (والر، ۲۰۰۱). به طور كلّي تاب‌آوري مفهومي روان‌شناختي است كه توضيح مي‌دهد افراد چگونه با موقعيّت‌هاي غيرمنتظره كنار مي‌آيند. تاب‌آوري به معناي سرسختي در مقابل استرس ‌، توانايي برگشت به حالت عادّي و زنده‌ماندن و تلاش در شرايط ناگوار است ‌(دوو؛ به نقل از حسام پور، 1388).تاب‌آوري فقط به آسيب‌ناپذيري در برابر فشار اشاره نمي‌كند‌، بلكه بيش‌تر دربرگيرنده‌ي توانايي فرد در يافتن راهي به سوي سلامت از حوادث و وقايع منفي است‌ (گارمزي‌، ۱۹۹۱). بنابراين تاب‌آوري يك ويژگي ذاتي نيست‌، بلكه سازه‌اي پويا و رشدكننده است كه بر انطباق مثبت و رشد فرد در شرايط مشكل اشاره مي‌كند ‌(لاترو همکاران‌، ۲۰۰۰؛ لاتر‌، 1990؛ به نقل از حسام پور‌، 1388). بر همين اساس كانر و ديويدسون (۲۰۰۳) تأكيد كرده‌اند‌، كه تاب‌آوري تنها مقاومت منفعل در برابر آسيب‌ها يا شرايط تهديدكننده نيست، بلكه فرد تاب‌آور‌، مشاركت‌كننده‌ي فعّال و سازنده‌ي محيط پيراموني خود است. تاب‌آوري قابليّت فرد در برقراري تعادل زيستي ـ رواني ـ معنوي ‌، در مقابل شرايط مخاطره‌آميز مي‌باشد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  38 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0