<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری بهره وری عوامل تولیدات</span>
تاریخ انتشار:
18 نوامبر 2021
دسته بندی:

بهره وری: به طور کلی، شاخص¬های بهره¬وری به دو دسته کلی شاخص¬های بهره¬وری جزئی و کلی عوامل تولید تقسیم¬بندی می¬شوند. در شاخص¬های بهره¬وری جزئی به ارتباط ستاده با یک نهاده توجه می¬شود، در حالیکه در شاخص¬های بهره¬وری کلی عوامل تولید ارتباط ستاده با کل نهاده¬ها بررسی می¬شود. در این باره، ابتدا شاخص¬های بهره¬وری جزئی را که ساده¬تر است معرفی کرده، و سپس شاخص¬های بهره-وری کلی عوامل تولید را تجزیه و تحلیل می¬کنیم.شاخص¬ بهره¬وری جزئی عوامل تولیداین شاخص¬ها که از دیرباز مورد استفاده محققان قرار گرفته بیشتر از نوع ساده ارزش افزوده در واحد کار (یا واحد ساعت) و یاواحد سرمایه بوده است که به آن شاخص بهره¬وری نیروی کار و سرمایه می¬گویند. به طور کلی، شاخص¬های بهره¬وری جزئی از تقسیم ارزش افزوده بر مقدار یک نهاده معین به دست می¬آید. همچنین برای خارج کردن اثر تورم لازم است ارزش افزوده به قیمت ثابت سال پایه مورد استفاده قرار گیرد. شاخص¬های بهره¬وری جزئی عوامل تولید، همراه با قیمت عوامل، در توضیح تغییرات در هزینه کار و سرمایه در واحد تولید اهمیت خاصی دارند. به عبارت دیگر، این شاخص¬ها در نشان دادن صرفه¬جویی¬هایی که به مرور زمان در هر یک از عوامل در واحد تولید حاصل می¬گردد مفید هستند¬.

اما به هر حال، این نسبت¬های بهره¬وری، بهره¬وری تک تک عوامل تولید را معین نمی¬کنند و از سوی دیگر بهره¬وری کلی عوامل تولید را نیز نشان نمی¬دهند. به عنوان مثال افزایش بهره¬وری نیروی کار دو چیز را مشخص می¬نماید:اول، صرفه¬جویی که برای هر واحد تولید در ساعات کار و یا تعداد کارگران به علت افزایش بهره¬وری کلی عوامل تولید حاصل شده است.دوم، جانشینی کالای سرمایه¬ای (ماشین آلات) به جای کار کارگران که این جانشینی می¬تواند معلول سه عامل باشد:1- تغییر در قیمت¬های نسبی عوامل تولید2- تغییر در ترکیب تولید کالاها و افزایش سهم تولید کالاهای سرمایه¬بر3- تغییر در تکنولوژی (فناوری) مورد استفاده در جهت استفاده از تکنیک¬های سرمایه¬بر
بنابراین، می¬توان نتیجه گرفت که تغییرات در شاخص بهره¬وری جزئی عوامل تولید نمی¬تواند تماماً تغییر در کارایی آن عامل به حساب آید. این تغییر در بهره¬وری کل عوامل تولید است که برآیند تغییر در کارایی تمامی عوامل تولید را در بر دارد .

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:20صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0